Kontinuerlig lufttilførsel på gjærstarter

Sendte email forrige uke og fikk beskjed om at frakt var 5.99 så dette er ikke så galt. Bare de husker å trekke fra engelsk mva så er denne i boks. Det holder at vareverdien er under 200 så trenger ikke posten å bry seg...

Mvh,
Erlend H.

Sent from my ASUS Transformer Pad TF700T using Tapatalk 2

Prøvde å bestille nå. Med adresse i Norway, ble jeg sendt til en email link. Gikknikke an å bestille direkte.
Skrev navn, adresse og hva jeg ønsket å kjøpe. Så får vi se hvordan det går.

5,99 var veldig billig til å være fra England. Da er det en kjempedeal.

Fikk svar med pris og paypal detaljer, så jeg bestilte dingsen jeg.
Legger melding inn i tråden når den har kommet.
Tolalt £26,81. Akkurat over grensen. Ba dem sette value £20. Fikk aldri svar på det, men håper det beste.
Seriøst firma hvertfall. Fikk mail ca 10 sekunder etter at betaling var lagt inn på paypal, om at varen var sendt med Royal Mail.
Kanskje Mette Marit leverer den rett på døra?

Ketil skrev:
Tolalt £26,81. Akkurat over grensen. Ba dem sette value £20. Fikk aldri svar på det, men håper det beste.
Seriøst firma hvertfall. Fikk mail ca 10 sekunder etter at betaling var lagt inn på paypal, om at varen var sendt med Royal Mail.

Hvor mye var porto? Etter posten sin FAQ (http://www.posten.no/produkter-og-tjenester/fortolling/fortolling-privat#faq-forenklet-fortolling), spørsmål 3, så kan portoen fjernes fra grunnlaget for beregning, så sant det står tydelig spesifisert på faktura utenpå pakken. Det kan muligens redde deg om de ikke endrer value.

Du trenger ikke være bekymret, det er kun vareverdien (uten frakt) posten ser på når de skal vurderer om denne er tollfri eller ikke.
Men hvis vareverdien er større enn de magiske 200 kronene, så beregner de mva på alt, (dvs vareverdi + frakt) og legger på gebyret sitt i tillegg.

Så lenge pakken er merket med korrekt vareverdi ( £20.82) så burde alt være ok.

Mvh,

Erlend H.

Regulatoren fra England ankom i dag. Rett i potskassa med verdi £20.
Med O2 flaske fra Jula og luftesten, fungerte det glimrende.
Det passet veldig bra at den kom i dag, da jeg sto og brygget en litt heavy duty Dobbelbock. Det er vel nettopp på øl med høy OG man har mye nytte av ren O2.
Jeg vet selvfølgelig ikke hvor mye O2 som kom inn i vørter. Holdt på i et minutt, før jeg tømte gjæren oppi.
Får håpe det var nok, og selvfølgelig ikke for mye.

Ok, har prøvd jeg og, fikk regulator fra england i går og rustfri brusestein fra homebrewsupply i dag!

Men har jo ikke peiling på hvor mye som skal oppi av dette stoffet!

Kan noen fortelle meg om dette ser OK ut?
http://www.youtube.com/watch?v=T4ZtglDVRgs Holdt på med denne mengden i ca 90 sekunder.

Har akkurat pitchet, så hvis noen mener dette var for lite så kan jeg kjøre på med litt til hvis tilbakemeldingen kommer kjapt!

GSG

Mvh,

Erlend H.

Veide gassflaska før og etter, kjøkkenvekta fortalte at flaska var blitt 2 gram lettere.
Nøyaktigheten her er vel så som så, men noe gikk ut ihvertfall!

Det lignet veldig på mitt, og som sagt var det nevnt et til to minutter i et forum. Dessverre koster O2 måler litt for mye til at jeg tar meg råd til det.

Hvilken slange brukte du? Har problemer med å få det tett. Utgang fra flaske var så mye mindre enn inngang brusestein. Har prøvd meg med to foskjellige, men galt et av stedene blir det.

Jeg fant en meter av biltema sin 4mm trykkluftslange
http://www.biltema.no/no/Bat/VVS/Slange/Trykkluftslange-15300/ Varmet enden på slangen i kokende vann, så gikk den på luftesteinen som sikkert er laget for 1/4" slange (6mm?)

Denne slangen går rett på regulatoren, nesten uten motstand. Slangeklemmen jeg hadde var litt stor
http://www.biltema.no/no/Bygg/VVS/Verktoy-og-tilbehor/Minislangeklemmer-4-stk-61846/ (11-13mm)
så jeg snurret noen runder med elektrikertape på først. Da får du også et mye jevnere trykk på slangen mot nippelen, siden ujevnhetene på slangeklemmen ligger mot tapen og ikke direkte mot slangen. ble helt tett, hørte ihvertfall ikke noe lekkasjer da jeg gasset vørteren!

Mvh
Erlend H.

Vedlegg

• 2012-11-13 23.08.49.jpg
    2012-11-13 23.08.49.jpg
    714,5 KB · Sett: 246
  • 2012-11-13 23.09.26.jpg
    2012-11-13 23.09.26.jpg
    513,4 KB · Sett: 235
Er det nåken som har prøvd dette? En liten dråpe på (5 gallon) virka nesten for godt til å vere sant?

http://www.youtube.com/watch?v=TEa6L8SxAc4

Har du lest postingen min om olivenolje, og kommentaren til Gahr? Er en del å lese om temaet i pdf'en jeg linket til.

Erlend

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Erlend H. skrev:
Har du lest postingen min om olivenolje, og kommentaren til Gahr? Er en del å lese om temaet i pdf'en jeg linket til.

Erlend

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Jo ja.. Men lurte på om mange har hatt hell med denne metoden. Beklager vist eg kuppa tråden din, då eg tenkte på "luft i vørteren" og ikkje til startaren.

Ketil skrev:
Regulatoren fra England ankom i dag. Rett i potskassa med verdi £20.
Med O₂ flaske fra Jula og luftesten, fungerte det glimrende.
Det passet veldig bra at den kom i dag, da jeg sto og brygget en litt heavy duty Dobbelbock. Det er vel nettopp på øl med høy OG man har mye nytte av ren O₂.
Jeg vet selvfølgelig ikke hvor mye O₂ som kom inn i vørter. Holdt på i et minutt, før jeg tømte gjæren oppi.
Får håpe det var nok, og selvfølgelig ikke for mye.

Takk for tipset! Da har jeg også kjøpt:)

Ketil skrev:

Bestilte denne for tre timer siden, betalte med paypal og fikk beskjed nå om at den allerede var på vingene med Royal Air Mail. Tydeligvis noen som prøver å konkurrere med Bryggselv på leveringshastighet  :skitbra:

Hva er konklusjonen på dette spørsmålet til trådstarter? I følge enkelte holder det med magnetrører. I følge kalkulatorer så vil en starter på en liter omtrent doble seg på et døgn uten tilførsel av oksygen. En pakke wyeast vil da øke fra 15 til 30 mrd celler.

I følge linken så vil man ved å tilsette oksygen kontinuerlig samt tilsette gjærnæring kunne øke gjærmengden fra 15 til 400 mrd på samme tid og samme startervolum.

Det er jo en vesentlig forskjell i resultat på disse to fremgangsmåtene.

http://mrhumle.blogspot.no/search?q=Starter

Det der virker på en måte for godt til å være sant - og da er det sannsynligvis ikke sant, heller. Forskningen det vises til i bloggen er fra 2005. Hadde resultatene vært riktige, ville vel dette vært aksptert og godt kjent viten nå?

Det skulle nå ellers være lett å teste. Du vil jo rett og slett se en dramatisk større gjærmasse ved kontinuerlig tilførsel av oksygen, hvis dette stemmer.

Tilbake
Topp