Under den verste stormgjæringen har det kanskje blitt en grad eller så for varmt, men jeg tipper du får godt øl likevel. Ikke bedøm ølet etter et par dager, vent til 14 dager etter karbonering før du aller nådigst prøvesmaker. Ales gjærer fort, så det høres ikke så unaturlig ut at du har gravity på 1020 etter så kort tid.
Jeg har for øvrig temperaturproblemer selv.. jeg gjærer ølet mitt i et rom som er 23 grader, og bruker "håndkle-trikset". T-skjorter gjorde ikke susen for meg, jeg trengte en stor håndduk av god kvalitet. Sett bøtta i en balje som du fyller noen liter vann i, så pakker du bøtta GODT inn i håndduken slik at vannet står et stykke opp på håndduken. Det reduserte temperaturen med noen grader ganske effektivt.
En annen sak; jeg har bare satt ett brygg med tørrgjær, og der ble bøtta veldig mye varmere enn de gangene jeg har benyttet fersk gjær. Jeg vet ikke om det er noen logikk i det, eller om det bare var tilfeldig.. tørrgjæren gikk ihvertfall fullstendig bazonkers, mens den ferske gjæren har oppført seg litt mer sivilisert.