komplett fatløsning fra petit agentur

maltbazaren.dk
blir uten frakt og toll en tusenlapp billigere med 6 kilos flaske.
må vel regne med ca samme pris da, men med brukt fat og større co2. de brukte fatene fra der er pene og helt ok. har selv kjøpt 4 stk. der...

magne1972 skrev:
maltbazaren.dk
blir uten frakt og toll en tusenlapp billigere med 6 kilos flaske.
må vel regne med ca samme pris da, men med brukt fat og større CO₂. de brukte fatene fra der er pene og helt ok. har selv kjøpt 4 stk. der...

Da er fatet bestilt, noe jeg ser veldig fram til:) Hvor mange liter går det med øl på ett 19 liters fat når man er ca 1 cm under inn koblingen?

Ok, takk for svaret. Hvordan tapper man på fat er det bare og tappe det ferdig gjæra ølet over i fatet, eller bør man kjøre inn litt co2 i fatet før man tapper over ølet for unngå oksidering? Finnes det en god guide til tapping på fat? Er jo bare vant med flasker..

Koble CO2 til fatet og sett på litt trykk, dra i sikkerhetsventilen 3-4 ganger for presse ut luft/CO2. Bruk hevert eller slange fra tappekran på gjeringsfat som går helt til bunnen av fatet, fyll til litt under gassrøret på fatet og sett på lokk, koble til CO2 og dra i ventilen 3-4 ganger til, la CO2 være tilkoblet med ønsket trykk til temperaturen det står lagret, eller karboner naturlig. Er en fin tabell i medlemsseksjonen som forteller trøkk og temperatur for å få riktig karbonering.

Ved naturlig karbonering, gjør som med flasker...
Ingen hokus-pokus.
Fyll opp med øl, trykksrtt så du er sikker på at det er tett..... Jeg bruker en bar. Etterpå vent og nyt :)

Pedersen skrev:
Koble CO₂ til fatet og sett på litt trykk, dra i sikkerhetsventilen 3-4 ganger for presse ut luft/CO₂. Bruk hevert eller slange fra tappekran på gjeringsfat som går helt til bunnen av fatet, fyll til litt under gassrøret på fatet og sett på lokk, koble til CO₂ og dra i ventilen 3-4 ganger til, la CO₂ være tilkoblet med ønsket trykk til temperaturen det står lagret, eller karboner naturlig. Er en fin tabell i medlemsseksjonen som forteller trøkk og temperatur for å få riktig karbonering.

Så co2 skal være tilkoblet hele tiden etter fylling av fatet til man har oppnådd den karbonerings nivået en ønsker og etter det ønskede nivået er oppnådd kan jeg koble co2 fra fatet og sette det kjølig?

Sjekk informasjonsvideoene til CraigTube om kegging. Veldig gode og informative. Pass på at der er forskjell på kunstig og naturlig karbonering. Pass også på forskjellen på å trykksette og å ha tilkoblet trykk. (mulig jeg har misforstått dette??) Når du karbonerer naturlig blander du sukkerlake osv slik som ellers, og fyller fatet som om det var en diger flaske. Sett på lokket, sett på trykk, og "rap" fatet noen ganger. Da er du sikker på at der bare er CO2, og ikke O2 i fatet. Lagre fatet 2 uker i 20-25 grader, slik som du gjør med flasker. Koble til igjen gassen, still inn på serveringstrykk, og tapp deg først en veldig grumsete og gjærfull øl. Hell den gjerne ut, og tapp ei ny. :) ps: å unngå skum er nok det vanskeligste. Der måtte det mye prøving å feiling til for meg. Og mye drikking selvsagt. :D håper det jeg skrev hjelper. Og at jeg ikke har skrevet noe riv ruskende gale. :D

janvad skrev:
Pedersen skrev:
Koble CO₂ til fatet og sett på litt trykk, dra i sikkerhetsventilen 3-4 ganger for presse ut luft/CO₂. Bruk hevert eller slange fra tappekran på gjeringsfat som går helt til bunnen av fatet, fyll til litt under gassrøret på fatet og sett på lokk, koble til CO₂ og dra i ventilen 3-4 ganger til, la CO₂ være tilkoblet med ønsket trykk til temperaturen det står lagret, eller karboner naturlig. Er en fin tabell i medlemsseksjonen som forteller trøkk og temperatur for å få riktig karbonering.

Så CO₂ skal være tilkoblet hele tiden etter fylling av fatet til man har oppnådd den karbonerings nivået en ønsker og etter det ønskede nivået er oppnådd kan jeg koble CO₂ fra fatet og sette det kjølig?

Jepp, sett fatet kaldt med med ønsket trøkk tilkoblet, la fatet stå med CO2 flaska tilkoblet til du har ønsket karbonering, jeg personleg bryr meg ikke så mye om de forskjellige CO2 mengdene i de forskjellige øltypene, jeg er glad i en del bobler i ølet mitt så jeg setter på 1,7bars trøkk og prøvesmaker til jeg synes det er passe, mine fat står lagret i ca 9grader. Når det er passe med bobler kobler jeg fra gassen, men er du opptatt av å ha det typeriktig med co2 volumer i ølet så er det forskjellig trøkk til forskjellig temperatur som gjelder, da setter du opp det trøkket som står imtabellen og lar det stå tilkoblet i 1-2 uker,:biersmile: lenge leve cornelius fat :biersmile:

Pedersen skrev:
janvad skrev:
Pedersen skrev:
Koble CO₂ til fatet og sett på litt trykk, dra i sikkerhetsventixlen 3-4 ganger for presse ut luft/CO₂. Bruk hevert eller slange fra tappekran på gjeringsfat som går helt til bunnen av fatet, fyll til litt under gassrøret på fatet og sett på lokk, koble til CO₂ og dra i ventilen 3-4 ganger til, la CO₂ være tilkoblet med ønsket trykk til temperaturen det står lagret, eller karboner naturlig. Er en fin tabell i medlemsseksjonen som forteller trøkk og temperatur for å få riktig karbonering.

Så CO₂ skal være tilkoblet hele tiden etter fylling av fatet til man har oppnådd den karbonerings nivået en ønsker og etter det ønskede nivået er oppnådd kan jeg koble CO₂ fra fatet og sette det kjølig?

Jepp, sett fatet kaldt med med ønsket trøkk tilkoblet, la fatet stå med CO₂ flaska tilkoblet til du har ønsket karbonering, jeg personleg bryr meg ikke så mye om de forskjellige CO₂ mengdene i de forskjellige øltypene, jeg er glad i en del bobler i ølet mitt så jeg setter på 1,7bars trøkk og prøvesmaker til jeg synes det er passe, mine fat står lagret i ca 9grader. Når det er passe med bobler kobler jeg fra gassen, men er du opptatt av å ha det typeriktig med CO₂ volumer i ølet så er det forskjellig trøkk til forskjellig temperatur som gjelder, da setter du opp det trøkket som står imtabellen og lar det stå tilkoblet i 1-2 uker,:biersmile: lenge leve Cornelius fat :biersmile:

Men jeg skal aldri dra i sikkerhetsventilen når jeg tester om det er nok co2 i ølet? Eller når jeg er fornøyd med co2 nivået? Det skal bare gjøres 2 x(3-4)ganger en før fylling og en etter fylling av ølet? Ble mange spørsmål her nå men er helt ny og vil gjerne gjøre det riktig første gangen:)

Når du drar i sikkerhetsventilen slipper du ut trykket. Grunnen til at du skal gjøre det etter (noen gjør det før også) er for å slippe ut oksygenet som er i fatet. Når du setter på trykk etter å ha fylt oppi øl, så presses oksygenet opp mot sikkerhetsventilen. Ved å dra i den slipper du ut all oksygenet, og fatet har bare CO₂ i seg. Hvis du vil være helt pirkette kan du gjøre det samme FØR du fyller også. Altså trykksette fatet når det er tomt, dra i sikkerhetsventilen osv. CO₂ er tyngre enn oksygen, så CO2-en holder seg i fatet selv om du tar av lokket når du skal fylle. Utover det trenger ikke du dra i sikkerhetsventilen. Med mindre du skal justere trukket i fatet ned, eller når du skal ta av lokket. Da MÅ du slippe ut trykket, for det er nærmest umulig å få av når det er trykk på fatet.  Det skader ingenting å lette på trykket senere når du tapper deg øl osv. Det blir bare fortere tomt i CO₂-flaska. :D

Bjornendre skrev:
Når du drar i sikkerhetsventilen slipper du ut trykket. Grunnen til at du skal gjøre det etter (noen gjør det før også) er for å slippe ut oksygenet som er i fatet. Når du setter på trykk etter å ha fylt oppi øl, så presses oksygenet opp mot sikkerhetsventilen. Ved å dra i den slipper du ut all oksygenet, og fatet har bare CO₂ i seg. Hvis du vil være helt pirkette kan du gjøre det samme FØR du fyller også. Altså trykksette fatet når det er tomt, dra i sikkerhetsventilen osv. CO₂ er tyngre enn oksygen, så CO₂-en holder seg i fatet selv om du tar av lokket når du skal fylle. Utover det trenger ikke du dra i sikkerhetsventilen. Med mindre du skal justere trukket i fatet ned, eller når du skal ta av lokket. Da MÅ du slippe ut trykket, for det er nærmest umulig å få av når det er trykk på fatet.  Det skader ingenting å lette på trykket senere når du tapper deg øl osv. Det blir bare fortere tomt i CO₂-flaska. :D
Kan jeg bare la co2 være tilkoblet når jeg skal sette ølet på 18-20 grader kaldt med co2 tilkoblet når j
eg setter det til kjøling? Eller skal det kjøles ned før gassen tilkobles for ønsket karbonering?

Tilbake
Topp