janvad skrev:
Pedersen skrev:
Koble CO₂ til fatet og sett på litt trykk, dra i sikkerhetsventixlen 3-4 ganger for presse ut luft/CO₂. Bruk hevert eller slange fra tappekran på gjeringsfat som går helt til bunnen av fatet, fyll til litt under gassrøret på fatet og sett på lokk, koble til CO₂ og dra i ventilen 3-4 ganger til, la CO₂ være tilkoblet med ønsket trykk til temperaturen det står lagret, eller karboner naturlig. Er en fin tabell i medlemsseksjonen som forteller trøkk og temperatur for å få riktig karbonering.
Så CO₂ skal være tilkoblet hele tiden etter fylling av fatet til man har oppnådd den karbonerings nivået en ønsker og etter det ønskede nivået er oppnådd kan jeg koble CO₂ fra fatet og sette det kjølig?
Jepp, sett fatet kaldt med med ønsket trøkk tilkoblet, la fatet stå med CO₂ flaska tilkoblet til du har ønsket karbonering, jeg personleg bryr meg ikke så mye om de forskjellige CO₂ mengdene i de forskjellige øltypene, jeg er glad i en del bobler i ølet mitt så jeg setter på 1,7bars trøkk og prøvesmaker til jeg synes det er passe, mine fat står lagret i ca 9grader. Når det er passe med bobler kobler jeg fra gassen, men er du opptatt av å ha det typeriktig med CO₂ volumer i ølet så er det forskjellig trøkk til forskjellig temperatur som gjelder, da setter du opp det trøkket som står imtabellen og lar det stå tilkoblet i 1-2 uker,:biersmile: lenge leve Cornelius fat :biersmile: