Klarte å rehydrere gjæren (Safale s-04) ved altfor varm temperatur.
Kan jeg på noen måte kompensere for dette eller er gjæren helt ødelagt; sette gjæringskarene på et litt varmere sted e.l?
Usikker nøyaktig på hvor høy temperaturen var, men den var ikke langt unna kokepunktet. Det varte i ca. 4 sekunder som er tiden det tok før jeg innså tabben.
Fikk blandet det med kaldt vann som gjorde at temperaturen faktisk ble 37 grader kanskje etter 10 sekunder, men de spiller vel ingen rolle for den dør vel øyeblikkelig?
Dette var altså mitt først forsøk, og da har jeg gjort en tabbe jeg ALDRI gjentar. Resten gikk knirkefritt og var veldig gøy!
Om det gjør noe at vørteren står ett døgn før du blander inn gjær er avhengig av hvor nøye du har vært med renholdet.
Hvor lenger du venter jo større er faren for infeksjon, men jeg har ventet et døgn av og til uten problem.
Jeg er reist fra bartebyen for julen, ellers skulle jeg lånt deg en pakke gjær, men det er kanskje noen andre bryggere der som kan låne deg en pakke. (Flust med bryggere i trondheim)
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.