Kokosporter

Lurte på om nogen herinde har erfaring med at brygge med kokos?

Jeg havde tænkt at brygge en kokosporter, men er lidt i tvivl om hvilken type kokos jeg bør bruge, hvor længe det skal være i ovnen for at få mest muligt fedt ud, og hvordan det er med mængde.

Det havde været fint hvis nogle havde nogle gode tips og råd :)

Jeg har en stout med kokos og kakaonibs stående til sekundærgjæring nå. Brukte 250 g ristede kokosflak i mesken og 250 g til i sekundærgjæring, 15 l batch.
Det så ikke ut til å gi fra seg mye olje under meskingen i alle fall.
Vet ikke hvordan resultatet blir ennå, men det lukter godt av kokos og mørk sjokolade i gjæringskaret.
Skal prøve å huske å poste en oppdatering senere.

Har aldri smakt eller brygget kokos porter
men smakte NØ sin intil en Bounty, den kokos sjokoladen vet du
Knall kombo
så det er en artig idé jeg har tenkt på mange ganger

Tak for rådene. Jeg tror jeg prøver mig ad med at tilføje kokos under sekundærgæringen.

Skal opdatere når jeg er kommet længere i processen :)

Nicoline LS skrev:
Tak for rådene. Jeg tror jeg prøver mig ad med at tilføje kokos under sekundærgæringen.

Skal opdatere når jeg er kommet længere i processen :)

Hvordan går det med porteren? Jeg vurderer en kokos-stout til jul, og stjeler gjerne kunnskap på veien!  :biersmile:

Kokos porteren blev rigtig god!
Den trenger stadig at lagre lidt tid endu for at blive endnu mere fin og rund.

Men jeg har gang i bryg nr. 2 som kommer med til NM i februar (hvis jeg får plads) hvis nogle skulle være interesseret i at smage den.
Regner med at slippe opskriften til porteren omkring NM.

Men dette er det jeg har noteret med kokosen:

Har brugt ca. 450g. kokos. 200g. fra kokosmel og 250g fra frisk kokos. Begge varmet i ovnen til de er gyldenbrune, og tørret med køkkenpapir for at få olien ud. 

Brugte 600g. på bryg nr. 2, men ved ikke hvordan dette har blevet endnu..

Tilbake
Topp