Koketid og mesketid

Som relativt fersk ølbrygger, blir jeg forvirret av at det blir brukt koketid på vørter fra 60-120 min, og det samme når det gleder mesking, både når det gjelder tid og temperaturer. Finnes det noe god lektyre på dette, evt noen som vil forklare hva dette betyr for smaken på det ferdige produktet?

Koketid varierer litt mellom 60-90 minutter i hovedsak. 90 minutter bør (skal) brukes der det er pilsnermalt i bildet for å koke bort eventuell DMS. En lengre kok kan også bidra til mer karamellisering av vørter. Når det kommer på lengre kok enn dette kan det være om man ikke har nådd OGen sin.

Og når det gjelder mesking: Lav mesketemperatur og lang mesketid = Tørt øl. Høy mesketemperatur og kort mesketid = fyldig øl.

I tillegg sies tykkelsen på mesken å spille en rolle, men her må jeg ærlig innrømme at jeg ikke er helt utlært..

Ser at disse og andre bryggebøker er tilgjengelige for Kindle.
Man lever da i en moderne verden.  :attevar:
Billigere (i lengden) og raskere blir det også.

Så spørs det bare om jeg, som tredje i familien, får Kindle til bursdagen  :jaha:

Kindle er gode greier. Dessverre så er det fortsatt mange gode bøker, spes innen brygging, som ennå ikke er tilgengelige på kindle.

Til trådstarter: Anbefaler å begynne med "How to brew". Det er en veldig god start på alt som har med prosedyre. Greit å ha en god forståelse for det grunnleggende før man begynner å eksperimentere.  :)

Erlendso skrev:
Og når det gjelder mesking: Lav mesketemperatur og lang mesketid = Tørt øl. Høy mesketemperatur og kort mesketid = fyldig øl.

I tillegg sies tykkelsen på mesken å spille en rolle, men her må jeg ærlig innrømme at jeg ikke er helt utlært..

Åpner opp igjennom denne da jeg lurer litt på dette. Har fått led meg at lav temp gir tørt øl og høy temp gir søtere øl.

Men jeg var ikke klar over at lengre mesketid bidrar til tørrere øl. Betyr det at en en mesk på f.eks. 67 grader i 60 minutter gir et søtere øl enn 67 grader i 90 minutt?

Hvor viktig det er med 90 min kok ved bruk av pilsmalt kan vel også variere ut i fra hva slags øl man brygger?  Feks for en velhumlet APA basert på pilsmalt er kanskje 60 min helt OK (ref oppskrift på Lucky Jack).

E

Tilbake
Topp