Klart øl uten irish moss?

Sverre K

Norbrygg-medlem
Brygga øl til et 30 årslag i forige uke og oppdaga at jeg hadde glemt å tilsette noe klarningsmiddel under koking.  Kan det bli klart øl av dette allikevel?  Kan man tilsette isinglass samtidig med at man tilsetter sukker for karbonering, eller vil det bunnfelle gjæra også? 

Ja, det blir høyst sannsynlig klart øl. Isinglass kan fint tilsettes sammen med karboneringssukker.

Sverre K skrev:
Brygga øl til et 30 årslag i forige uke og oppdaga at jeg hadde glemt å tilsette noe klarningsmiddel under koking.  Kan det bli klart øl av dette allikevel?  Kan man tilsette isinglass samtidig med at man tilsetter sukker for karbonering, eller vil det bunnfelle gjæra også?  
For å få klart øl på en naturlig måte, dvs. uten tilsetningsstoffer, har jeg snappet opp fra litteraturen: Kraftig koking og rask nedkjøling. Ved bruk av motstrømskjøler/platekjøler blir nedkjølingen nærmest sjokkarta, og personlig gikk jeg bort fra nedsenka spiral av denne grunn. Egentlig er der bare et heller snevert temperaturintervall mellom 60 og 40 grader C det dreier seg om. Ølet mitt blir klart !

Eg gløymer som regel klaring. På den andre sida drit eg og i om ølet er krystallklart eller ikkje... 8)

bjønn skrev:
For å få klart øl på en naturlig måte, dvs. uten tilsetningsstoffer, har jeg snappet opp fra litteraturen: Kraftig koking og rask nedkjøling. Ved bruk av motstrømskjøler/platekjøler blir nedkjølingen nærmest sjokkarta, og personlig gikk jeg bort fra nedsenka spiral av denne grunn. Egentlig er der bare et heller snevert temperaturintervall mellom 60 og 40 ºC det dreier seg om. Ølet mitt blir klart !

Hjelper egentlig plate/motstrømskjøler her?
Jeg trodde noe av poenget var at proteinene skulle felles ut av vørterern og legge seg i bunn av kjelen.
Om du bruker plate eller motstrømskjøler vil vel proteinene følge med til gjæringskaret ?

Tilbake
Topp