Ait, så det første jeg foreslår er at du begynner å fukte maltet 20-30 min før du skal kverne, ja det er litt ekstra arbeid der og da, men det sparer deg for opplevelser som den du nylig hadde og du kan kverne trangere med mindre maltstøv og selvfølgelig med mer intakt korn.
Det gjør du enkelt ved å bruke 2% vann av mengden malt. Så til 5kg snakker vi 1dl vann. Jeg bruker en vanlig spray flaske og hendene, men klart om du har store brygg så kan du alltids fikse en pumpeflaske til vannet og en betongblander for å gjøre jobben enklere.
Neste tips er å ta i bruk Brewfather og de egenskapene den har, som nevnt over så finner den ut hvilken temperatur meskevannet må være på for å treffe riktig mesketemperatur når maltet er tilsatt.. Det er uansett ikke veldig nøye om den bommer med 2 grader.
Før du starter å meske inn så skrur du elementene ned til 20-30% og stiller ned til mesketemperatur før du så mesker inn. Bruk gjerne litt tid og tilsett litt og litt malt, ikke bare tøm bøtta i maltrøret.
Når du har tilsatt alt maltet så rører du noen ganger for å bli kvitt klumper. Så lar du den stå 15 minutter, ingen sirkulering og ingen manuell røring, LITFA.
Etter det er gått ca et kvarter så kan du røre manuelt også setter du på sirkulering, strup mengden, ikke still maskinen til å pulsere og styre pumpen, strup mengden med ventilen. Jeg foretrekker så lav flow som mulig så lenge hele sirkuleringsslangen er fylt med vørter.
I tillegg til å sirkulere kan det være greit å røre manuelt fra tid til annen i brewzilla gen 4, klar vørter til kok er oppskrytt og ikke noe jeg bruker tid på lengre.
Har du ikke heat exchange dish så gjør deg selv en tjeneste å kjøp en. Den er verdt hver ei krone.