Kjølespiral.

Hvor stor kjølespiral trenger man til ett kokekar på ca 125 liter.?
Den vi har nå er ca 5 meter, 8 mm rør.
Har en mistanke om at det er i minste laget.

Raymond.

Ja, det er uten tvil det. Jeg brukte 5 meter, 12 mm rør til 25 liter. Anbefaler du får tak i et rør på 25 meter, 12 mm (eller kanskje 15?). Det er forresten mange som med slike størrelser heller bruker en pumpe og en motstrømskjøler (platekjøler eller rør-i-rør). Det kan man jo også vurdere. Fordelen er at man med hjelp av denne pumpingen kan få pumpet vørteren rett til gjæringskaret, med en vekt på over 125 kg kan det være en fordel å ikke måtte drasse rundt med store gjæringskar. :)

Raymond skrev:
Hvor stor kjølespiral trenger man til ett kokekar på ca 125 liter.?
Den vi har nå er ca 5 meter, 8 mm rør.
Har en mistanke om at det er i minste laget.

Raymond.
25 meter som Eduard sier er mer i nerheten av det nødvendige, bruker selv to spiraler på 5 meter 12 mm rør med omrøring og kjøler ca. 100 liter på UK 15 minutter, jeg tror da at du må dele opp disse 25 meter i flere spiraler.

Er dette veldig viktig.?
Har laget en ny. Den ble 9,5 meter. 13 mm rør.
Regner med at kokekaret blir fylt opp til ca 95 liter.

Raymond.

Nå bruker jeg 10 meter med 12 mm rør selv i 50 liter. Det tok meg en god stund til å kjøle ned vørteren, men så hadde jeg heller ikke innstallert røremekanismen ennå. Dette har mye å si, for kan du røre vørteren mens det kjøler ned, så går det mye fortere, som du ser hos Oddvar som greier å kjøle ned 100 lter med 10 meter rør. :)

Hmm. Tror jeg får prøve med den jeg har.
Hva er en ideel nedkjølingstid?
Har lagt ut bilde av kjøleren i kategorien "Bilder/video"

Raymond.

Idéell nedkjølingstid = så raskt som mulig... Jeg kjøler ned fra kok til 18 C på 7 minutter når vannet i springen er på det kaldeste på vinteren. Sommerstid tar det kanskje 12 min.

Gahr skrev:
Idéell nedkjølingstid = så raskt som mulig... Jeg kjøler ned fra kok til 18 C på 7 minutter når vannet i springen er på det kaldeste på vinteren. Sommerstid tar det kanskje 12 min.

Ohoi, det hørtes snasent ut, mye rør og røring da?  :)
Tenker å gå tilbake fra platekjøler igjen og heller utbedre kjølespiralen både med utføring, røring og eventuell pumpe (http://www.mrmalty.com/chiller.php).

Syns det gikk riktig så bra med denne kjøleren.
Klarte å kjøle ned ca 85 L på rundt 30 minutter.

Raymond.

Det var jo en brukbar nedkjølingstid. Rørte du i tillegg eller lot du det bare stå helt stille?

Gahr skrev:

der er ganske rask. men om hvor mye volumen snakker vi da?

Hei!

Jeg lurer på en ting ang. motstrømskjøler og pumpe. Jeg har tenkt å hente vørter fra kokekjelen, la den gå gjennom ei pumpe og en motstrømskjøler før den returnerer tilbake til kokekaret. Utløpet i kokekaret hadde jeg tenkt å avslutte med en 90-graders bend. Dermed vil pumpa få innholdet i karet til å sirkulere rundt og alt som synker til bunns vil samle seg i midten.

Tror jeg klarer å koke rundt 120 liter i kokekaret, og tenkte å bruke 10 meter 12mm rør til kjøleren.

Har dette noe for seg?

Det spørs hva du vil oppnå? Jeg har gjort tilsvarende på tidligere utstyr og fått rimelig rask nedkjøling av 60-70 liter vørter. Spesielt de første minuttene ned mot 70-80 grader. Så går det noe seinere. Jeg sleit litt med å få til noe særlig rotasjon nedover i karet. Muligens fordi jeg hadde for svak pumpe. Jeg kunne også evt. gått ned på diameter på utløpet av karet for å øke trykket. Jeg brukte 1/2 tomms silikonslanger og 15 mm rørkoblinger. Men det hele stoppa litt opp fordi jeg nå bruker kjølespiral (15 meter, 15 mm kobberrør) i stedet for motstrømskjøler  :)

Vedlegg

• DSCN1314.JPG
    DSCN1314.JPG
    1,5 MB · Sett: 202
Lars skrev:
Gahr skrev:

Ohoi, det hørtes snasent ut, mye rør og røring da?  :)
Tenker å gå tilbake fra platekjøler igjen og heller utbedre kjølespiralen både med utføring, røring og eventuell pumpe (http://www.mrmalty.com/chiller.php).

Glemte visst å svare her, ja. Jeg rører under hele nedkjølingen, men siden det tar så kort tid, er det ikke noe problem. Og noe av hemmeligheten er selvsagt at volumet ikke er mer enn ca. 22,5 liter. Bevegelse i vørteren er viktig for å få det til å gå fort.

Tilbake
Topp