Kjempestuck sparge

Det er kanskje vanskelig å få fatt i noen i dag, med NM og greier, men jeg prøver meg likevel.

Jeg har tidenes stucked sparge her nå. Jeg bruker et "bøtte-i-bøtte"-system, og driver på med en mesk på ca 26% hvete. Veldig fort etter at jeg starta resirkuleringa stoppa det fullstendig opp. Jeg stengte ventilen, rørte opp maltsenga og prøvde på nytt, men det kom ikke en dråpe ut. Jeg veltet på dunken mens jeg rørte med ventilen maksimalt åpen: ikke en dråpe.

Så løftet jeg på den indre bøtta, og det viste seg at jeg kunne løfte den uten at en dråpe trengte gjennom hullene i bunnen.

Jeg sjekket for sikkerhetsskyld ventilen, men den var ikke blokkert på noen som helst måte.

Jeg prøvde å heve temperaturen på mesken ved å gjøre noen "dekoksjoner" der jeg kokte opp 4-5 liter av mesken i slengen i en kjele på komfyren. Selv når hele mesken holdt 78 grader var det ingen antydning til flyt.

Noen som har noen forslag til hva dette kan skyldes?

Hvordan kan jeg unngå dette i framtiden?

Jeg vurderer å filtrere mesken ved å "vri den opp" porsjonsvis i BH-poser sånn at jeg i det minste får ut noe å mate gjæren min med. Noen andre nødløsninger folk har forsøkt i lignende tilfeller?

Leit problem.

Har hatt stuck mash selv, men det var av litt andre grunner. vil tro du har for små/få hull i bunnen.

Tror jeg ville ha prøvd å helle forsiktig ut gjennom et dørslag, holdt malten tilbake med noe (satt på lokket med ei lita åpning?). når det var tomt så tilsettes skyllevann og prosessen gjentaes eventuellt med skyllevannet. Vet ikke om dette nytter, men det første som slo meg.

MVH
Børge

Jeg har brukt systemet før flere ganger uten problemer, men kanskje hullene blir for små når jeg har hvete?

Jeg synes selv jeg har "mange" hull.

Hvetemalt er ofte litt ugreit å jobbe med, men om man kjenner til det så går det som regel fint. Når jeg bruker mye hvete eller rug så knuser jeg resten av malten ganske grovt og blander alt godt sammen før jeg mesker. da hjelper byggmalten med å forhindre tett mesk. Det finnes også noe som heter rice hulls(risskall) som fungerer på samme måte, men dette er såvidt jeg vet ikke å oppdrive i Norge enda. Det er billig å bestille dette fra B3.

Tja, da jeg hadde stuck mash var det også en del hvetemalt med i bildet. Det som skjedde da var at det la seg et tett lag med mel over mesken slik at den ble helt tett. Jeg løste det den gang ganske lett ved å skjære i mesken.

Det kan vel være hvetemalten eller generellt malingsgraden som er synderen nå.

Neste gang har du i byggmalten først, greit nok at du rører godt i all malten men jeg tror det hjelper at bygg er nederst fordi jeg har ikke hatt stuck mash med systemet jeg har nå (ser bort fra den gangen jeg glemte legge i silbunnen  :)  :)  )
Silbunnen er en plate med så små hull jeg greide å lage, noen 1/10 mm.
stuck mash fikk jeg da jeg brukte manifold jeg laget av kobberør med sagspor i, sagsporene ble for store (vanlig baufil) så malten gikk igjennom og satte seg i 90 bendet, da var det bare å blåse i tappeslangen så malten ble presset tilbake, vet ikke om det går når hele bunnen er sil, jeg har sluppet å prøve det.

Da vi fikk stuck mash for en par uker siden, brukte vi en finmasket sil som vi presset ned i mesken, og tappet ut innholdet som samlet seg i "gropa" silen lagde med en hevert. Var litt jobb, men det gikk til slutt. :)

Jeg tror også jeg burde hatt byggmalten nederst og så lagt hvetemalten nærmere toppen. Systemet funker som snus når jeg har bare byggmalt.

Men det besynderlige synes jeg var at jeg ikke klarte å "åpne" spargen igjen, ikke engang i noen sekunder. Jeg rørte som en hest med ventilen fullstendig åpen og det kom ikke en dråpe ut.

Jeg har nå brukt BH-pose trikset og fått endel vørter over i kjelen. Det blir nok øl av det, men target OG og volum.....  :)

Dalaker skrev:
Men det besynderlige synes jeg var at jeg ikke klarte å "åpne" spargen igjen, ikke engang i noen sekunder. Jeg rørte som en hest med ventilen fullstendig åpen og det kom ikke en dråpe ut.

Når jeg etter mesking har gravet ut all malt og spyler mesketanken, med silbunnen i går den nesten helt tett, da må silen taes ut og spyles skikkelig så finmelet ikke tetter. det er nok vanskelig å åpne alle hullene på annen måte, uansett, malten må være tattt ut.

Fikk samme problem ved den siste Dunkelweissen. Da jeg skulle etterskylle med noen liter i Speidelen.

Hevet malttårnet og fikk ok avrenningen. Helte over noen liter for å skylle ut resten. Tverrstopp! Jobba heftig med en rørepinne, men det var tett som F..

Kanskje smart ikke å blande, men passe på at lagermalten kommer i bunnen?  :jaha:

Tilbake
Topp