Raskt og enkelt. 25 liter porter: Hvor mye sukker og hvor mye vann skal dette sukkeret blandes i (batch priming).. 6g per liter i totalt 0,5 liter vann? eller blir dette tamt?
Det høres ut som et godt utgangspunkt, og veldig mange bruker det.
Personlig liker jeg mørkere øl med litt mindre CO2, men dette er jo en smakssak.
Bruk en kalkulator for å regne ut hvor mye sukker du trenger: http://hbd.org/cgi-bin/recipator/recipator/carbonation.html?15712190#tag
Legg merke til at temperatur = makstemp. i ølet under gjæring, og ikke nødvendigvis temp. ved flasking.
Jeg tror jeg bruker ca 0.5-1 dl med vann til 120g sukker for en 20 liter øl. Justerer slik at sukkerlaken er "passelig" tynn, dvs. litt tykkere enn rent vann, men langt fra siruptykk. Er den for tykk legger den seg i bunnen av omstikkingskaret og blander seg dårlig ut.
Jeg pleier å koke i 5+ minutter, en del pleier å koke i 15 minutter.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.