Miguel skrev:Jeg har 60 liter klart til tapping. Men har litt lite tid og lite lyst til å kjøpe flere flasker..
Er dette mulig? Spe på litt sukker og la drt stå? Eller trenger jeg CO₂ for å lukke lokket?
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4
Rutof skrev:Miguel skrev:Jeg har 60 liter klart til tapping. Men har litt lite tid og lite lyst til å kjøpe flere flasker..
Er dette mulig? Spe på litt sukker og la drt stå? Eller trenger jeg CO₂ for å lukke lokket?
Kan gå med bare sukker, vist du har gode lokk. Men du risikerer at det ikke blir tett.
Miguel skrev:Rutof skrev:Miguel skrev:Jeg har 60 liter klart til tapping. Men har litt lite tid og lite lyst til å kjøpe flere flasker..
Kan gå med bare sukker, vist du har gode lokk. Men du risikerer at det ikke blir tett.
Hvis det ikke blir tett og gjæren spiser sukkeret men co2en siver ut, hvordan påvirker dette ølen min? Blir det snåle smaker, eller blir det baee boblefritt?
Dette er egentlig bare for å ha et trygt sted å lagre ølen mens jeg er borte. Hvis alt som skjer er at gjæren spiser opp sukkeret uten at drt får bivirkninger kan jeg kanskje ksrbonere det igjen når jeg kommer hjem igjen?
Det er et spørsmål fra lommeboka. Vil ikke ha flere flasker nå og skal evt gå over til Corneliusfat, så kan like så godt investere i fat nå men å droppe ekstrakostnaden med CO₂ og det som trengs der.
geokri skrev:Er som regel litt CO₂ i øl som bare har stått til gjæring, fyll på fatet og rist litt, så forsegles lokket om fatene ikke er for jævlige
geokri skrev:Fyll fatet smellfullt så er det ikke rare mengden O₂ igjen
Tollefsen skrev:geokri skrev:Fyll fatet smellfullt så er det ikke rare mengden O₂ igjen
Det er sant!
Seloter skrev:Hva med å kjøpe en CO₂ Picnic med 1 patron? Koster bare 219,- og holder til å "forsegle lokkene". Så kan du heller karbonere med CO₂ når du er klar for ekstrakostnadene.
http://www.bryggselv.no/products/c02-picnic-
Buster skrev:Tollefsen skrev:geokri skrev:Fyll fatet smellfullt så er det ikke rare mengden O₂ igjen
Det er sant!
Jeg har og 2 fat som jeg har karbonert med sukker nå i mangel av regulator etc til å trykksette fatene.
Jeg har deriomot fylt fatet med CO₂ fra en brannslokker før jeg fylte fatet.
Det skal vel ikke være mye O₂ igjen i fatet da som kan redusere ølet??
CO₂ er vel og tyngre enn luft..så CO₂ puten burde vel ligge rett oppå øla i fatet,,og evt restluft ligge høyest inni fatet,,uten kontakt med ølet,,teoretisk hvertfall.
Noen synspunkter på dette resonemanget??
Tollefsen skrev:Seloter skrev:Hva med å kjøpe en CO₂ Picnic med 1 patron? Koster bare 219,- og holder til å "forsegle lokkene". Så kan du heller karbonere med CO₂ når du er klar for ekstrakostnadene.
http://www.bryggselv.no/products/c02-picnic-
+1
Snappy sak å ha på fatedagen uansett om man har CO₂-anlegg eller ikke. Purging, flushing og trykking av lokk går mye mer snappy en å styre med en tung 2/6 kg flaske.
Ikke så dum i parken heller! :ilike: