Kan jeg flaske allerede?

arvidg

Norbrygg-medlem
Hei igjen, ærede bryggeguruer (og andre)!

Jeg har pleid å gjære ølet mitt i minst to uker uansett om det trenger det eller ikke, men nå på søndag brygget jeg en wit som kan se ut som den har gjæret ferdig allerede.  OG=1067.  SG=1016 i forgårs, SG=1016 i går, og om den har SG=1016 i dag (som uansett tilsvarer 75% utgjæringsgrad) burde den vel være klar til tapping på flaske.  Eller?

Hva har jeg å vinne på å la den stå ei uke til eller fort vekk to?  (Jeg får nemlig ikke flasket den neste helg.)

Jeg har i og for seg tenkt å vanne den ut (!) før flasking; jeg gjæret et mindre volum og sterkere øl enn jeg hadde tenkt, så var jeg sikker på å få plass til en relativt eksplosiv gjær.  Vil dette påvirke hvorvidt den plutselig finner på å gjære enda lenger ut?

Om gjæren har dannet et kompakt lag i bunnen av gjæringskaret vil jeg si at ølet er klart til flasking. Utvanning høres fælt ut, og gir fare for oksidering, men det visste du vel.

Kjetil S skrev:
Utvanning høres fælt ut, og gir fare for oksidering, men det visste du vel.

Ja, jeg er villig til å ta sjansen på dét.  Får flaske noen flasker før utvanning også, men jeg ønsker meg et svakt og lettdrikkelig øl, ikke en imperial wit ;-)

-- Arvid

Forøvrig hadde jeg tenkt å praktisk fikse utvanningen ved å bruke noe mer vann enn vanlig i sukkerlaken til karbonering.  Fem liter eller noe slikt.  B-)

Hørtes lurt ut om du likevel skal vanne ut. Koke laken litt lenger enn normalt så forsvinner jo mye O2  :yes:

BaardS skrev:
Hørtes lurt ut om du likevel skal vanne ut. Koke laken litt lenger enn normalt så forsvinner jo mye O₂  :yes:

Ja, så er spørsmålet om jeg i tillegg skal kjøle sukkerlaken med platekjøleren.  For å ta den helt ut.  B-)

Tilbake
Topp