Kå seie du? Ska mi gje han ein time te?

Vi har to 50 liters lager (vår første lager på OG 73 og 53) stående til gjæring som vi (av ymse grunner) lurer på å tappe neste torsdag. De har da stått i henholdsvis 21 og 18 dager på ca. 9,2 grader (styrt med UT-200). Oss i bryggeriet har litt ulike oppfatninger`og meninger, etter alle å ha lest på forumet her og andre steder, om det er tid god nok. Så vi vil gjerne la dere avgjøre, eventuelt hvordan kan vi vite om sekundærgjæringen er ferdig? Jeg leste her at måling av FG et par ganger over et par dager for å se om den endret seg, og hvis den ikke gjorde det, kunne den tas? Det skulle være den sikreste måten? Jeg stillte ned temperaturen 1 grad i dag, da jeg leser i boken "Moderne hjemmebrygging": Når primærgjæringen er over skal temperaturen ideelt sett gradvis reduseres fra rundt 8-10 grader ned mot 0 grader i løpet av 1-2 ukers tid."

Så pls, gi oss en autoritativ sjefsavgjørelse som adm.dir. og teknisk sjef og bryggerimester i KvindØL Bryggeri kan godta:)

På slutten av gjæringen ville jeg heller øke temperaturen, og senket den ned mot null som du sier under lagringen for klarning. Derav navnet lager... Lagres kaldt i noen uker for klarning/modning. :)

Gjør som Magne sier, øk tempen min 2 grader (eller mere) i 2 dager for diacetylrest.

Deretter sjekker du om SG har endret seg, når den holder samme verdi over to dager flasker/fater du.

Så når du har fått den på fat/flasker så starter du "lagering" ved at du senker temp lavere enn du har gjæret.

Diacetylrest, den var ny, for meg (som er nybegynner, og kan ikke se at det står noe om det i nevnte bok).

Men spørsmålet blir da om lageren er klar for dette, en temperaturhevning til 14-16 grader på tirsdag (stått da på gjæring i henholdsvis 19 og 16 dager)? Måler jeg først SG for å se om den er klar for diacetylrest? Og hva må i så fall SG vise for at jeg skal heve temperaturen? Og når jeg har hevet temperaturen og hvis SG ikke holder samme verdi over to dager, hva gjør jeg da, fortsetter med samme temperatur, hvor lenge? Og når SG holder samme verdi over to dager så tapper jeg over til Corneliusfat (på torsdag). Men da har jeg ikke mulighet til å gradvis senke temperaturen slik det ideelt sett skal i gjøres, i følge nevnte bok, da kjøla vil holde ca. 2 grader konstant. Jerg trodde denne sakte nedkjølingen skulle gjøres først på gjæringsfat, før tapping til Corneliusfat?

Så, jeg er fortsatt litt i villrede, men takker for opplysende svar så langt, (og håper på flere).

Diacetyl er et biprodukt av gjæringen som vi helst ikke vil ha mye av i øl. Gjæren "spiser" diacetyl på slutten av gjæringen og dette trives den med å gjøre ved høyere temperaturer.
Ifølge Jamil i boken Yeast utfører man diacetylrasten slik:
Øk temperaturen til 18-20 grader for en to dagers periode.
En diacetylrast kan man gjøre når ølet er ferdig gjæret, men enda bedre er det å gjøre det når den fortsatt gjærer.
Helst 2 til 5 poeng fra FG (Hvis FG feks. skal være 1.009, starter man rasten når SG er 1.014)
Tradisjonell lagering gjøres som i moderne hjemmebrygging, men man kan også gjøre dette raskere. Ifølge Jamil (nok en gang ;D) går grensen ved 6 timer. Skal dere bruke gjæren på nytt burde dere bruke lenger tid på nedkjølingen.

Var jeg dere ville jeg økt tempen som anbefalt i to dager, redusert tempen over noen dager. Tappet på cornelius og holdt disse på 4 grader så lenge dere klarer. Under 4 grader og gjæren gjør svært lite nytte av seg.

Har laget en lager en gang, og da uten rast. Godt øl ble det lell.

Det er slettes ikke alltid det er nødvendig med et diacetyl-steg i gjæringen. Om man starter gjæringen kjølig, bruker nok, frisk gjær og lufter vørteren godt nok, trenger man det som regel ikke. Merk dog at dette vil kunne avhenge av gjærtype. Jeg pitcher gjæren på 8 °C, lar det stige av seg selv til 10 °C. Etter tre ukers gjæring har jeg i klaringsmiddel og kjøler ned til 2 °C for fattapping og videre lagring. Når et er sagt: Det vil ikke skade ølet på noen måte om du foretar et diacetyl-steg i gjæringen.

Og hvor får jeg tak i Biofine? Jeg ser det ikke på petit eller vinogbar.
Eller hva bruker du? hva bruker dere?
Er det spesielt for lager, eller også for ale?

Jeg bruker Protafloc. Tror det er ganske vanlig.

HTC successfully sent this message without crashing

Jepp. Biofine Clear en dag eller to før fattapping. Og så bruker jeg isinglass i fatet.

Gahr: hvor mye biofine bruker du i gjæringskaret, batch 25l.... og du tar det rett i gjæringskar, og rører du forsiktig rundt...?
kr

Kaa Rudjord skrev:
Gahr: hvor mye biofine bruker du i gjæringskaret, batch 25l.... og du tar det rett i gjæringskar, og rører du forsiktig rundt...?
kr

Tja, for øyeblikket bruker jeg ikke Biofine, jeg bruker Polyclar. Av den enkle grynn at sist jeg skulle kjøpe Biofine fra Morebeer var de tomme, pg så kjøpte jeg et lass Polyclar i stedet... Men jeg brukte 1/2 til 1/1 av de små flaskene per brygg, avhengig av uklarheten. Rett i gjæringskaret, ingen røring, men litt forsiktig bevegelse på karet. Nå bruker jeg 5 g Polyclar blandet i litt kokt vann til ca. 20 liter.

Tilbake
Topp