Vi har to 50 liters lager (vår første lager på OG 73 og 53) stående til gjæring som vi (av ymse grunner) lurer på å tappe neste torsdag. De har da stått i henholdsvis 21 og 18 dager på ca. 9,2 grader (styrt med UT-200). Oss i bryggeriet har litt ulike oppfatninger`og meninger, etter alle å ha lest på forumet her og andre steder, om det er tid god nok. Så vi vil gjerne la dere avgjøre, eventuelt hvordan kan vi vite om sekundærgjæringen er ferdig? Jeg leste her at måling av FG et par ganger over et par dager for å se om den endret seg, og hvis den ikke gjorde det, kunne den tas? Det skulle være den sikreste måten? Jeg stillte ned temperaturen 1 grad i dag, da jeg leser i boken "Moderne hjemmebrygging": Når primærgjæringen er over skal temperaturen ideelt sett gradvis reduseres fra rundt 8-10 grader ned mot 0 grader i løpet av 1-2 ukers tid."
Så pls, gi oss en autoritativ sjefsavgjørelse som adm.dir. og teknisk sjef og bryggerimester i KvindØL Bryggeri kan godta
Så pls, gi oss en autoritativ sjefsavgjørelse som adm.dir. og teknisk sjef og bryggerimester i KvindØL Bryggeri kan godta