Juleølsett fra ølbrygging.no

Har kjøpt et maltekstraktsett fra olbrygging.no. Bestilte 2 lager, men tror jeg fikk et juleølsett (oppskriften er i allefall til juleøl).
På hjemmesiden står det:

"Kok opp 15 liter vann. Tilsett humle og kok i en time, tilsett så maltekstakten og kok opp igjen. Kjøl deretter ned til ca 30 grader. Hell oppi en gjæringsdunk, tilsett gjær og gjær ut (ca 3-4 dager) Ha dette på flasker og la dem modne i minimum 14 dager."

Oppskriften som følgte med var helt annen og der kokte jeg humlen først i noen liter vann i 90 minutter - deretter kokte jeg opp maltekstrakten med ca 4 liter vann. Så skulle det liksom gå 3-4 dager til gjæring, men nå er det gått 7 dager og mostvekten viser 1016. Ettersom jeg ønsker å få dette ferdig før jul er jeg litt utålmodig med å få det flasket.

Har lest mye på forumet og ser at enkelte ønsker en høyere mostvekt på kraftigere øl, mens en pilsner må gå ned til 1010. I oppskriften som følgte ølsettet står det 1010, men jeg lurer på hvilket resultat jeg kan forvente hvis jeg f.eks flasker ved 1012. Vil ølet bli for søtt? Vil flaskene bli granater? Er det mulig å regulere dette ved f.eks bruke 80 gram sukker til ettergjæring i stedet for 100 gram?

L.

For å kunne si noe mer sikkert, trengs kanskje noen flere opplysninger. Hva var OG? En tommelfingerregel er at om ølet har gjæret ut til noe i området rundt 1/4 av OG, er det omtrent ferdig utgjæret. Når det er sagt, ville jeg ALDRI anbefale noen å tappe ølet på flasker etter bare 3-4 dager. Da risikerer man for det første at ølet ikke er ferdig utgjæret (noe som kan resultere i for mye kullsyre, i værste flaskebomber), og også at ølet ikke har klarnet nok (= svært mye bunnfall i flaskene).

En grei innføring i brygging fra ølsett finner du her, for ekstraktbrygging her

Hadde ikke kjøpt vekten når jeg laget settet så jeg fikk ikke målt OG før jeg satte igang gjæringen.
Syntes også at 3-4 dager hørtes merkelig ut. Nå er det gått 7 dager, men ideen er å tappe på flasker til neste helg - og å åpne første flaske på julaften :)

Takk for lenken - skal bruke dem neste gang jeg lager øl (og hvis resultatet ikke blir så fryktelig ille så blir det nok snart).

Du vil nok rekke det, men det er ikke sikkert ølet er helt modent på julaften. To uker til primærgjæring er helt fint. Så en uke eller to til karbonering. 5-6 g sukker per liter øl er relativt vanlig mengde sukker til flaskegjæringen. Om ølet blir klart før Vårherres bursdag er kanskje tvilsomt, men det bør bli drikkbart. Hva var oppskriften? Om du oppgir mengder maltekstrakt og volum på ølet du satte til gjæring, skal det i alle fall være mulig å anslå en OG.

Fikk en plastkanne som jeg tror var 2,5 liter (har kastet den - så jeg er usikker, kan ha vært 3 liter - men det var en sånn standard plastkanne). Mengden øl i dunken er ca 23 liter.
Ser at jeg må starte juleølprosessen litt tidligere til neste år - men jeg er vel godt i rute med et heidundrende påskebrygg hvis jeg går i gang i februar!

Har egentlig veldig lyst til å lage en skikkelig ale - men tør ikke å lage noe som ikke er ekstraktbasert enda. Tar gjerne imot tips til gode oppskrifter til neste øl.

Best å vite vekten på ekstrakten. Du kan lage meget godt øl med ekstrakt, men det er en ide å spe på med litt spesialmalt også. Det trenger du ikke meske, det kan bare trekke i en silpose i varmt vann en stund. Da har du langt større fleksibilitet i bryggingen. Men uansett oppskrift, gjæren er det aller viktigste! God gjær er (etter renslighet) det momentet som er av mest betydning i bryggingen. Hvis du vil ha noen tips til gode bøker, vil jeg fremheve følgende: På norsk, Espen Haavardsholm og Lars Bjørnstads "Moderne Hjemmebrygging", på engelsk John Palmers "How to Brew" (den forklarer alt fra begynnelsen, og er svært utfyllende rent teknisk sett etterhvert, en bok for både nybegynnere og erfarne bryggere) og Jamil Zainasheff og John Palmers "Brewing Classic Styles". Sistnevnte bok er etter min mening den beste oppskriftsboken noen sinne.

I kveld er det flasket - brukte et sted mellom 80 til 100 gram oppløst i kokende vann som jeg blandet i dunken.
Håper det holder - og ikke blir for mye.

Smakte på den flasken som ikke ble full - og det smakte godt. Hvis det blir kullsyre nok (tror ikke denne ølen trenger så mye kullsyre) så blir det iallefall den beste jeg har laget (og da tenker jeg med gru på alle mine tidligere forsøk med billige ølsett og sukker).

Takk for gode tips.

PS. ufattelig mye vasking i denne hobbyen.

Hvis du hadde 22 liter til slutt (trekker fra en liter for bunnfall osv. ved omstikking), vil det si at du har brukt ca. 4 g sukker per liter (regner med 90 g sukker). Da vil du sannsynligvis ende opp med i underkant av 2 volumer CO2 i ølet. Kanskje ikke spesielt mye, men for et typisk engelsk øl er det relativt normalt.

Før en nøyaktig logg over alt du gjør i bryggingen. Da blir det langt lettere å vite hvilke ting som må justeres, og hvor mye, hvis noe bør forbedres/endres i neste øl.

Logg er nok en fordel ja.
Nå har alt stått i fyrrommet i ca 24 c i 2 døgn på flasker. Det smalt en flaske i kveld så jeg fant ut at jeg skulle sette det en kaldere plass. Pakket kassene inn i søppelsekker for å unngå kjeft fra bedre halvdel!
Åpnet 2 flasker for å se på trykket i dem, men det var ikke så mye kullsyre at det skulle tilsi at det var noen fare for granater. Enten har det vært for dårlig blanding av sukkerlaken slik at det har blitt for høy konsentrasjon av sukker i den flasken, eller så må det ha vært en svakhet i flasken.

Men ølet er kjempegodt - det blir aldri det samme å kjøpe en sixpack etter dette.
Takk for alle gode tips og råd - skal gå litt mer vitenskapelig frem neste gang.

Noen som har prøvd denne før? Weyermann maltekstrakt 4 kg for red ale beer og amber beer - http://www.brygging.no/butikken.aspx?PGID=5&View=Kat
Har litt lyst på å prøve den.

Det kan nok ta noen flere dager før det er nok trykk i flasken, samtidig som gjæren trenger tid for at den skal synke til bunns etter ettergjæringen. Gi flaskene ca en uke ved romtemperatur for så å sette dem kaldere i kjelleren eller kjølerom.

Jeg har ikke prøvd Weyermann sine maltekstrakter, men regner med at det er ordentlige varer. Weyermann er et stort anerkjent malteri i Bamberg/Tyskland så det blir helt sikkert godt øl av det. Det er vel bare å kjøre på og prøve!  :brygging:

Tilbake
Topp