Jule brygg 2014

Nå må eg komme i gang med litt krydret julebrygg, litt i siste litten og eg er grønn på det feltet med krydring.

Eg tenkte i grunn å ta utgangspunkt i ein dobbel bokk og tilsette smaker ved siste 5 min koking.
Smakene som eg kunne tenke meg å ha oppi er: kanel, vaniljestang nellik og tørket/fersk appelsin skall.

Eg har ein BB30 2 generasjon til å brygge i.

Er det nokon som har nokon innvendinger og tips og komme med så setter eg stor pris på det.

Har frå før av ein Porter og ein Imperial stout som eg brygget i mai til jul. :-D

Bare veldig kjapt: Vær kjempeforsiktig med nellik.

Skal dette smake tydelig av krydder, eller være subtilt?
Har nettopp satt en 25L imperial stout med 0,7g kamille, 8g koriander og 14g ferskt appelsinskall (uten hvitt).
Dette skal ikke være mulig å skille ut, bare gi mer kompleksitet. Står til gjæring nå, og kan ikke skille ut noen av smakene. Jeg lagde te (kun vann)på samme konsentrasjon, og da var det mulig å smake. Du må derfor mentalt legge til fylden av ølet og gjette på hvor tydelig smaken kommer frem.
Anbefaler å koke en liter te med 1/25 av mengdene du planlegger. Hvis 25L batch selvfølgelig.

A

Smaken skal vere subtilt ja. Gjerne litt rund og og lite bitterheit. Men når eg koker ein prøve på 1 liter ut av "krydder" inngridiensane, kor mykje bør eg ca bruke ut av kvar del. Og er det bedre å bruke fersk appelsin skall til dette, bør vel også vere økologiske appelsiner med tanke på eventuelle sprøyterester.

Økologiske appelsiner, ja.
Kryddermengde er også det jeg har brukt veldig mye tid på å finne ut.
Det jeg har fått med meg, men som jeg ikke har testet selv:
  • Kanel, brukes med forsiktighet - har jeg sett noe slikt som maks 2g/25L?
  • Nellik, her tror jeg selv en spiker kan være for mye i noen tilfeller. Forsiktig (test med te)
  • Appelsin, i tørket form får du bitter og sweet. Jeg har hørt anbefalt å bruke fersk økologisk skall hvis det er aromaen du er ute etter.
  • Vanilje - vet ikke
  • Kamille - brukes med forsiktighet. Tror jeg leste at et par gram fort kan slå gjennom på 25L
  • Koriander - brukes også med forsiktighet, og det er viktig at det er indisk type (amerikansk fotball-form), ikke den kulerunde thai-korianderen.
Men som sagt, kok te. 5 min koketid med én tjuefemdel av det du gjetter på at du trenger. Hvis du ikke har nøyaktig vekt, vei opp opprinnelig mengde for 25L og del i to fire ganger=1/16. Del deretter den siste haugen i tre like. To av disse haugene og bittelitt til tilsvarer 1/25-del.

A

Jeg kaprer tråden litt, skal brygge juleøl på søndag. Men forsiktig med nellikspiker altså? Jeg tenkte 4 spiker i 50 liter. Kan det bli for mye og?

Jeg har sett folk si at fire spiker på 25L kunne vært halvert. Det er vel akkurat det du har. Har ikke selv testet med nellik, men tror jeg ville gått lavere enn fire på 50. Men vær da klar over at nelliksmaken fra enkelte gjærtyper et mer enn nok for meg - så jeg er ingen stor fan.

Kan legge til at stjerneanis også skal brukes med ekstrem forsiktighet om man ikke skal ha tyrkisk pepper-øl.

A

Eg kjenner meg ikkje igjen i dei minimale mengdene nellik. Sjølv har eg brukt 3g på omlag 20L i to ulike brygg, som utgjer meir enn berre 2 nellikspiker. Sidan eg har fokus på gram og ikkje talet på spikar tek eg ikkje att dette heilt, men det må vel dreie seg om 6-7 spiker i det minste på 20L. Har vore tilsett ved 5 min.

Eg kjenner meg ikkje igjen i dei minimale mengdene nellik. Sjølv har eg brukt 3g på omlag 20L i to ulike brygg, som utgjer meir enn berre 2 nellikspiker. Sidan eg har fokus på gram og ikkje talet på spikar tek eg ikkje att dette heilt, men det må vel dreie seg om 6-7 spiker i det minste på 20L. Har vore tilsett ved 5 min.

Ja, kontakttiden er essensielt her. Det var 10min på mine nellik-tall, så vidt jeg husker. Gjetter på at OG har en del å si også.
Tallene for appelsin, koriander og kamille for min egen del er fem min.

Takk for utvidet info!

A

Tilbake
Topp