Jo-Helge skrev:2 lag liggeunderlag. Kvifor føle du det du gjer ikkje er godt nok ?
frå min HTC "smart-tellefon "
Oddvar Demmo skrev:Liggeunderlag er så mye men tipper 1 lag med lomme for føler om min 2 over der igjen, kanskje mere hvis det er tynt.
Testet med 3 lag på 1,5 cm. ca. og da vises samme temp i vørt og utenpå kar.
janvad skrev:Oddvar Demmo skrev:Liggeunderlag er så mye men tipper 1 lag med lomme for føler om min 2 over der igjen, kanskje mere hvis det er tynt.
Har fått tak i et nytt whirlpool kjøleskap på 135x50x50cm til gjæring nå, men synes frostvakten på 200w ga litt for mye varme i skapet, finnes det noe annet godt alternativ ( ikke lyspære) som varmeelement?
Marius K. skrev:janvad skrev:Oddvar Demmo skrev:Liggeunderlag er så mye men tipper 1 lag med lomme for føler om min 2 over der igjen, kanskje mere hvis det er tynt.
Har fått tak i et nytt whirlpool kjøleskap på 135x50x50cm til gjæring nå, men synes frostvakten på 200w ga litt for mye varme i skapet, finnes det noe annet godt alternativ ( ikke lyspære) som varmeelement?
Vet det er flere her på forumet som bruker denne:
http://www.ebay.com/itm/Mesh-Metal-...24?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a88653eac
Selv bruker jeg en varmeplate fra petit på 25 watt som jeg har satt opp etter veggen i kjøleskapet. Funker helt utmerket. Nå er kjøleskapet mitt kun et lite benkeskap, så trenger ikke så kraftige saker der.
Oddvar Demmo skrev:Marius K. skrev:janvad skrev:Oddvar Demmo skrev:Liggeunderlag er så mye men tipper 1 lag med lomme for føler om min 2 over der igjen, kanskje mere hvis det er tynt.
Vet det er flere her på forumet som bruker denne:
http://www.ebay.com/itm/Mesh-Metal-...24?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a88653eac
Selv bruker jeg en varmeplate fra petit på 25 watt som jeg har satt opp etter veggen i kjøleskapet. Funker helt utmerket. Nå er kjøleskapet mitt kun et lite benkeskap, så trenger ikke så kraftige saker der.
Bruker også det elementet x 2 siden skapet står ute.
Bruker du element med veldi stor masse (mange kilo) får du etterslep og tempen kan havne godt over innstilt.
Disse 100W ebay elementene er bare en liten effektmotstand med voldsom kjøleribbe (av lett aluminium med lite etterslep) og gir passe varme i et kjøleskap. I et større rom, 2-3 kbm. bruker jeg 200 W frostvakt.
Så da kan jeg like godt gå for en frostvakt fra BT/CO i skapet mitt mener du? Og regne den som sikker ?Oddvar Demmo skrev:Etter beskrivelsen min på hva det inneholder har jeg vurdert elementet fra ebay som sikkert.
Skapet mitt står i garagen med opp til -30 mulige grader, hittill - 20 men skapet er kunn for oppbevaring/tapping av øl.
Til gjæring må du nok opp i watt og frostvakt fra BT, CO +++ burde ikke være et problem med etterslep, i så fall rekker ikke gjæringstanken å følge etter med samme temperaturøkning og jeg anser også disse som sikker.
Har ikke vert borti varmeplatene men ingen grunn til at de og ikke er sikre.
Tar nok i bruk av varmeplatene fra vannsenga når den kuttes ut
Aluminium er hovedbestanddelen i en del sprengstoff, og brukes sammen med rust for å sveise bl.a. jernbaneskinner men vi behøver vel ikke dramatisere som en gammel kjerring.
uThaug skrev:Stc hos meg viser 1,5 grad mer enn hva jeg måler i gjæringskaret... Jeg har isolert med liggeunderlag og gaffa....
Gahr skrev:uThaug skrev:Stc hos meg viser 1,5 grad mer enn hva jeg måler i gjæringskaret... Jeg har isolert med liggeunderlag og gaffa....
Er det målt med smme termometer?
LATverå skrev:Hvorfor ikke ha proben rett i spannet istedet?
uThaug skrev:LATverå skrev:Hvorfor ikke ha proben rett i spannet istedet?
dvs at den tåler vann :jaha:
Mats Thu skrev:uThaug skrev:LATverå skrev:Hvorfor ikke ha proben rett i spannet istedet?
dvs at den tåler vann :jaha:
Ja, den tåler vann.
Har brukt den under mesking etc, og føleren tåler det fint.