Jeg har set mange oppskrifter der det skal irish moss og ikke. Blir det noen forskjell hvis man ikke har det oppi? det er jo et klaringsmiddel for øl så man kunne tro at det var bra å ha det i hver gang? ???
Espen Lothe skrev:Irish moss er ganske bra å bruke. Det blir nok litt lettare klårt når du brukar det, men på mørke øl er det ikkje vits, dei klårnar lett uansett. Av og til gløymer eg å ha det i, men øla blir som regel klåre uansett, iallefall om du har god tid.
Eit alternativ om du tappar på fat er å bruke isinglass. Det er mykje brukt på ufiltrerte ferske fatøl i England. Kjøp pulver som du rører ut i kaldt vatn når du tappar på fat. Det fungerar iallefall bra.
Beant skrev:Du gjør helt sikkert ikke noe galt i å bruke det, selv om det kanskje gir liten eller ingen effekt. Vi bruker det uansett øltype.
MVH
Børge
EDIT: Det sto kanskje IBU, men jeg leste og tenkte EBC :laugh:
Øystein skrev:Gelatin fungerer bra på felling av gjær. Det er veldig vanlig i slike vinsett man får kjøp, men i de settene er det ikke noen proteiner, så jeg vet ikke om det vil felle ut dem også. Men i teorien skulle det fungere, Gelatin danner nærmest et nett av proteintråder som drar med seg gjær og annet gørr ned til bunnen, men proteiner er normalt mye mindre enn hele gjærceller.