Ipa gravity 1.032

Har brygget min andre batch i helgen. Jeg følte at ting gikk greit under meskingen til jeg fant ut at gravity var 1.032 før kokingen. Jeg dampet en halvtime til men målte det samme etterpå. Jeg sørget for at øl ble 20 c under målingen begge gangene. Etter oppskrift er OG 1.060 SG1.055 og FG 1.014. Gjæring startet ca 24 timer senere, nå er det litt trøkk på gjære låsen og en god del skumm på toppen, også har temperatur i bøtten stiget 2 grader. Nå 21 grader. Hva er det som jeg har gjort for at SG ble så lav som det ble ??? Det er kanskje en liten mulighet at hydrometer er ikke helt fungerende ( det er billig type ). Også jeg skal tilsette mer humle etter at øl har stått 1 uke, om SG er så lav blir det før mye humle smak for så alkoholfattig øl ?? Ellers har brygging vært en gøy ting så langt og jeg håper å lære mer etterhvert..

Fortell prosessen din. Umulig å si hva du evt har gjort feil hvis du ikke forteller hva du har gjort ;)

Tørrhumling gir forsåvidt bare aroma, kan ikke få for mye av det i en IPA :)

Biab metoden. Startet med 15 liter meskevann ca 65c i 60min. Mens meskingen var i gange jeg varmet opp skyllevann med vann koker som jeg helte i gjæringsbøtten. Jeg fikk 17 liter skyllevann på ca 70c. Etter meskingen var ferdig tok jeg posen og la i skyllevann for ca ti min og deretter hadde jeg det over meske bøtten for ti min for gi vann litt tid å dryppe ned fra posen. Hvor mye vann det ble i gjæringsbøtten glemte jeg å se. Etterpå tømte jeg skyllevann til meskevann med en hevart og målte SG for første gang. Da dampet jeg det en halvtime til og målte SG igjen og deretter startet jeg kokingen og tilsatt humle etter oppskriften.

Vannmengder har jeg tatt fra oppskrift.

Målte du OG/SG etter kok??... Måling av SG under skylling kan ofte bli misvisende, tykt I bunnen og tynt I toppen...

Jeg har 21,5 liter på gjæring. Det står sluttvolum 25 liter i oppskriften. Jeg glemte å nevne at jeg hoppet over utmesking på 75 grader for 10 min som står på oppskriften.

Høres ut som mye vann? Dumt at du glemte utmeskingen, men det er neppe forklaringen på den lave målingen. Jeg tror at målingene dine er feil, og du skal se at ølet blir bra. La oss gjerne høre!

Jeg målte vørteren rundt 20 grader. Gjæringen har vært hissig i forhold til min første batch ( american blonde ) så jeg tror at det er håp likevel. Takk for mange tips så langt, jeg kommer til å ha mer oversikt over prosessen på neste gang. Jeg holder dere oppdatert når øl er ferdig.

Jeg smakte på Ipa`en i går. Det har nå stått en uke på karbonering. Det smakte faktiskt veldig godt, ingen usmaker jeg kunne legge merke til. Det blir bra øl dette her. Jeg har tydligvis bommet med målingene mine. Det er definitivt en del prosent i ølet.

Tilbake
Topp