Innspill på framstilling av lettøl

Prøvde et par ganger å lage et lettøl som skulle fungere som "hverdagsøl", men blei liksom aldri helt fornøyd med resultatet, lyst øl med en god del alkohol.(vol 2,5-3`)
Prosjekt:
Tok 5 liter av en god Pale Ale jeg har stående og puttet det i gryta, satte på varmen og varmet opp til ca 85`C i 30 min, hadde et stort lokk noen cm over gryten med ca 10` vinkel, og samlet opp det som kondenserte på lokket i en liten balje. Tipper spriten var 40-50% ca 0,5dl, smakte crap.

Vet ikke om dette i seg selv er ulovelig?, men ser en god del mesterkokker som bruker både øl og vin i matlagingen som dem koker opp under lokk, samt at sikkert halve Norges befolkning når det nermer seg Jul og dem står på trappa å koser seg med Rødvinsgløggen, så håper og tror jeg er innenfor Norskt regelverk.

Satte gryten i kaldt vann, og helte ølet over på fat. Satte trykket på 3 bar og ristet inn en del co2, og så trykket ned på 1,2bar og lot fatet stå i kjøleskapet over natten.
Resultatet ble faktisk veldig bra, men mangler litt på orginal PA-en.

Noen som har prøvd lignende, eller har innspill som kan gjøre lettølet bedre?

Tror det er enklere å få bedre resultat om man bare rett og slett brygger øl med lavere alkoholprosent, av typen engelsk mild f.eks.
Har også brygget dry stout tidligere på ca 3,5-3,7 prosent som smakte godt, og som helt greit kunne drikkes hver dag uten å merke noe særlig rus.

Ved vanlig brygging kan du enklere justere alkoholprosenten. Tilsett mer vann for å justere OG.

Se forresten vår oppskrift på en Citrus Pale ale på 3,5% her:
http://humlefest.blogspot.no/2013/05/citrus-pale-ale-35-nm-2013.html

Her er det jo snakk om at noen har destilert sprit.  Med tanke på at tråden om canaber ble stegt pga at noen mente noen var ulovlig så må vel denne helt klart stenges pga at destilering av øl definitivt er ulovlig.

cyberklad skrev:
Her er det jo snakk om at noen har destilert sprit.  Med tanke på at tråden om canaber ble stegt pga at noen mente noen var ulovlig så må vel denne helt klart stenges pga at destilering av øl definitivt er ulovlig.

Nei, det er ikke destilering med mindre spriten blir samlet opp/spart på. Det er fullt lovlig å benytte alkohol i f.eks. matlaging hvor du fordamper alkoholen. Lovbruddet kommer først når du kjøler ned dampen og samler opp alkoholen.

Eirik Botten Eriksen skrev:
cyberklad skrev:

Nei, det er ikke destilering med mindre spriten blir samlet opp/spart på. Det er fullt lovlig å benytte alkohol i f.eks. matlaging hvor du fordamper alkoholen. Lovbruddet kommer først når du kjøler ned dampen og samler opp alkoholen.

Jeg vil si at det står spesifikt at det ble gjort i denne tråden.  Sitat følger.

DanielB skrev:
Tok 5 liter av en god Pale Ale jeg har stående og puttet det i gryta, satte på varmen og varmet opp til ca 85`C i 30 min, hadde et stort lokk noen cm over gryten med ca 10` vinkel, og samlet opp det som kondenserte på lokket i en liten balje. Tipper spriten var 40-50% ca 0,5dl, smakte crap.

cyberklad skrev:
Jeg vil si at det står spesifikt at det ble gjort i denne tråden.  Sitat følger.

DanielB skrev:

Jah, det har du helt rett i gitt.
Ja, nei det er definitivt ikke lovlig nei.
Fikk ikke helt med meg at han samlet opp en halvliter her.

Lurer på om det er sånn at man kan få slettet tråder på forumet bare ved å nevne ordet "cannabis" eller "hjemmebrenning". Ville isåfall være en lett måte å trolle på.

Oi, samlet opp en halvliter? Av fem liter øl? Tror jeg blir rik i så tilfelle..:) Tror det står en halv desiliter, altså 0,5dl.
Dette var selvklart gjort for ikke å starte noen brann i kjøkkenventilatoren. Loverket forbyr vel å spare på spriten, noe som ikke ble gjort i dette tilfellet
da det smakte sure sokker..:)
Lettølet jeg ønsker skal være uten alkohol, kan ikke kjøre etter å ha drukket øl på 3%.

DanielB skrev:
Oi, samlet opp en halvliter? Av fem liter øl? Tror jeg blir rik i så tilfelle..:) Tror det står en halv desiliter, altså 0,5dl.
Dette var selvklart gjort for ikke å starte noen brann i kjøkkenventilatoren. Loverket forbyr vel å spare på spriten, noe som ikke ble gjort i dette tilfellet
da det smakte sure sokker..:)
Lettølet jeg ønsker skal være uten alkohol, kan ikke kjøre etter å ha drukket øl på 3%.

Lovlighetsproblemet i startinlegget her er ene og alene smakingen på avdampet.
Så lenge man unngår det så er prosessen beskrevet fullt lovlig.

Når det kommer til metoden er jeg litt skeptisk dog, siden jeg vil tro "kokingen" tar en god del av smaken i ølet (jeg vet ikke nok til å si at det vil utgjøre et problem, men synser alikevel.)

Jeg har nå forsøkt å lage lavalkohol Dobbel IPA som jeg har beskrevet i en annen tråd engang. En selvmotsigelse selvsagt, men det ble faktisk ikke så verst.
Metoden er som følger: Lag en halv batch Dobbel IPA, uten humle (den forsvinner likevel). Kokes bare 20 minutter eller så for desinfiseringens skyld. Gjæres ut en uke med en pose US05 el. lignende. Poenget her er å utvikle alkoholen.
Etter en uke lager man så en ny halv batch, tapper batch 1 oppi og koker hele sulamitten som en vanlig hel batch, med humletilsetninger for en hel batch. Gjæres med gjær etter ønske og oppskrift.
Dette blir selvsagt ikke alkoholfritt, men halv alkoholmengde i forhold til vanlig Dobbel IPA. Og det ble faktisk omtrent det jeg håpet på, en Dobbel IPA med halv alkohol.
Kan ikke si jeg merket at gjenkoking av batch 1 ødelegger noe smak. Man skal jo også gå igjennom et vanlig gjæringsforløp til slutt, som vil utvikle de karakteristika man får av gæringen.
Ett problem er at man mister noe sødme når man reduserer alkoholmengden, men det kan man forsøke å kompensere for med å øke crystalmengde, meske på høyere temperatur, eller andre måter man gjerne øker sødme med. Er du helt vill, og ikke svoren tilhenger av renhetsloven, kan du til og med hive et par-tre suketter i den ferdige batchen. Alt er egentlig lov hvis det blir godt øl.

Tilbake
Topp