Ingen gjæring

Hei!
Dette er vel evig tilbakevennende spørsmål.
Jeg har brygget en pilsner som enda ikke har startet gjæring, den var ferdig med tilsatt gjær 25/11 og idag 4/12 er det fortsatt ikke liv.
Hadde på gjær 1 pk. Wyeast 2206 Bavarian smack pack, produksjons dato 09-08-2010. Gjæringdunken står i 8 til 10 grader

Er gjæren for gammel.
Kan jeg tilføre mer gjær, i tilfelle hvordan?

Du har brukt for lite gjær. Du er meget sparsom med opplysninger, men jeg lastet inn 23 liter OG 1050 i Mr Malty og han kom opp med at du må bruke 10 pakker med så gammel gjær. Lager du starter og har magnetrører kan du bruke 2 pakker i 5 liter starter.
Du kan muligens redde brygget hvis du har noe tørrgjær . Rehydrer 2 pakker og hell opp i vørten. (Du finner oppskrift på rehydrering ett eller annet sted på dette forum). Heller du pakkene bare opp i vørten vil ca 1/2 av gjærcellene dø.
Har du ikke gjær-sett ølet varmt-18-20 grader og hold det der til ølet er ferdig. I begge tilfeller: Rist godt på ballongen. Men over en uke uten gjæring vil ølet mest sannsynlig være infisert. Men du kan prøve livredning og får du liv i det så drikk det opp/del med venner så fort som mulig.
Lykke til og hold oss oppdatert!

janh

En pakke er i hvert fall for lite. At den er fra august, hjelper ikke. Du har nok rett og slett alt for lite gjær. For en ubehagelig opplevelse, gå inn på mrmalty.com og sjekk hvor mye gjær du burde hatt i. Bruk kalkulatoren til å sjekke hvor mye tørrgjær du trenger, og tilsett det.

Forøvrig kan det være verdt å huske at lokk på vanlige gjæringskar ikke alltid er tette, slik at det kan foregå gjæring uten at det plupper i låsen. Har du tatt måling med hydrometer?

Det er best å måle med hydrometer for å være sikker.  Jeg tipper også at ølen din står litt for kaldt. Øk temperaturen et par grader og se om det skjer noe..

Hei!
Takker for respons.
Dette er mitt første Speidelbrygg og ferdig brygge volum er 20 liter og 1060.
Har tatt temp. opp i 10 - 11 grader.
Har lest et sted her at økning i temp. kan gå ut over smak i ølet?
Har 2 pk gjær til av samme type, som den som ble brukt.
Siden det har stått sålenge er det allerede ødelagt?
Bor litt fjernt fra de som kunne gitt meg tilgang på tørrgjær, kan jeg gjøre noe med de to jeg har igjen.
Har ikke magnetrører, er det et must?
Jeg har presset forsiktig på lokket, ser at nivået i gjærlåsen forandrer seg. Men om det er garanti for at det er tett, vet jeg ikke.

10 - 13 grader er helt kurant for en lager gjær. Siden ølen din har stått så mange dager hadde jeg heller brukt gjæren du har igjen i en ny vørter.... Lag en starter på 1 til 2 liter et par dager før du skal brygge. La starteren gjære ut (ca. 1 døgn, kanskje mer)  - rist den så ofte du kan - når den er ferdig setter du starteren kaldt over natta. Hell av alt untatt gjæren i bunn når du skal bruke den. Magnetrører er ikke et must (men kjekt å ha...).

Hei!
Jeg øket tempen litt og den er nå 16 grader, målt med føler isolert på dunken.
Ølet plopper og går nå.
Skal jeg sette det kaldt igjen?
Har dette påvirket ølet i noen grad?
Takker så langt for gode svar her.

Wyeast sier gjæren din skal ligge mellom 8 til 14 grader. Tipper ca. 12 er optimalt. 16 på utsiden (og da gjærne 1-2 grader mer inni) er litt i mye.
Det er vel ikke helt usannsynlig at ølen ikke blir optimal siden den har stått så lenge + at du brukte for lite gjær  ;)
At det nå er 16 grader er ikke krise, men sett den litt kaldere. Neste gang blir det bra  ;D

Hei!
Mange takk, det er godt å få svar, slik at man slipper å finne opp hjulet helt på nytt.
Men ut fra dette første brygg, så er det endel som må endres på.
Det må settes en starter før brygging tar til.
Det må kjøpes inn en fryseboks, slik at temperatur kan kontrolleres
Magnet rører.
En universal termostat ut 200
Er det da noe mer jeg trenger?
Har fra før, 3 stk 50 bryggerifat med kraner
5 kg co2
Speidel 20 liter.
Kanske en oppskrift på et øl som er likandes?
Forstår jeg det slik at gjæren setter smak på øllet og at det derfor må være rikelig av den i tillegg til gjæring selvfølgelig?

Ja, gjæren produserer estere som oppleves som fruktighet. Mengden estere avhenger av temperatur, slik at lagergjær produserer lite estere, mens alegjær kan produserere mye. Ester er vel et produkt av at gjæren formerer seg, slik at hvis du har i for mye gjær, vil du få mindre estere.

Men gjæren kan produsere andre stoffer, spesielt hvis den er stresset. Svovellukt er vanlig hvis man bruker for lite gjær eller gjæringsforholdene er ugunstige. Ellers er det som du sier viktig for at ølet skal gjære ut.

Per N skrev:
Forstår jeg det slik at gjæren setter smak på øllet og at det derfor må være rikelig av den i tillegg til gjæring selvfølgelig?

Gjæring er en prosess i skjæringspunktet mellom magi og vitenskap... Bryggeren kan bare lage vørter, men må overlate til gjæren å lage øl.

Det viktigste bidraget gjæren gir til øl, er å omdanne sukker til alkohol og CO2. Samtidig formerer den seg, og produserer mange andre stoffer som påvirker smaken på ølet. Mye av dette er avhengig av hvor mye gjær som tilsettes i vørteren, hvilken temperatur gjæringa skjer under, hvilken gjærstamme som brukes og hvilke næringsstoffer som er tilgjengelig i vørteren. Å ha kontroll på dette er veldig ofte det som skiller greit øl fra godt øl.

For de som vil lære mer om gjær, er Yeast av Christ White og Jamil Zainasheff antagelig den beste teksten for hjemmebryggere (finnes i flere nettbokhandlere). Jeg har også lagt ut noen lenker her: http://www.bryggewiki.com/gjaer

Hei!
Takker så mye for svar, nå står dunken kjølig, 12 grader igjen, den plopper ivei. Håper den den ikke tok for mye skade av sydenturen.
Har visst mye og endre på, så nå må julenissen ta seg en tur innom, når han er ute sleden og pakkene sine.

Hei!
En liten tilbakemelding om ølet med dårlig gjæring.
Jeg satte det noe varmere 12 -14 grader, da har det ploppet og godt.
Den siste uka nå satt jeg det enda litt varmere, det har idag ploppet i 32 dager.
Ploppet nå ca 1 gang pr min og jeg har tappet om. Fg 1016, smaker og lukter friskt, litt grumset men regner med at det klarner etterhvert.
Da lar jeg det stå en stund for sekundær gjæring, før det tappes over på fat.
Gi meg gjerne noen kommentarer.

Ingen grunn til å stikke om for sekundærgjæring, egentlig. Dette utsetter bare ølet for oksygen og infekjonsfare (ta det med ro, det går sikkert bra). Bare stikk rett over på fat nestegang.

Enig med Ølvind. Enklest og like bra å stikke om rett på fat. Hadde vært moro om du legger inn en kommentar når ølet er klart til prøvesmaking...

Hei!
Da, har jeg vært litt rask. Jeg tappet over på nytt gjæringskar før jeg skrev dette, jeg gjorde det fordi jeg leste et sted at når ploppinga var ca 1 gang pr min, så skulle det til sekundær gjæring, men gjort er gjort. Det luktet friskt og smakte også bra, tross en dårlig start. Madammen syntes også det var bra.
Så på en oppskrift på Beercalk, der hadde pilsen 28 dager primær og 28 dager sekundær gjæring.
Så når jeg først har tappet over, får jeg vel la det stå en stund, før jeg tapper på fat?
Ellers synes jeg det er flott med de råd og vink jeg får her, mange takk.

Hei!
En liten rapport om ølet som hadde en dårlig start på gjæringa.
Tappet over på fat idag, smakte friskt det var fortsatt gjærbobler. Jeg vil si at det smakte litt cider.
Kona likte smaken, men det er jo ikke slik ølet skal være.
Resultatet av treg oppstart på gjæringsprosessen og ved å øke teperaturen til 18 - 20 grader, var nok med på å ødelegge ølet.
Blir vel å tømme det ut, selv om kona syntes smaken var god.

Blir å brygge i morgen.
Har nå laget gjærstarter i tre omganger, så denne gangen blir nok gjær og forhåpenlig en god start på gjæringa.

Vil takke for infomasjon jeg har fått og ønsker velkommen kommentarer til dette fiasko ølet.

Tilbake
Topp