Kan faktisk hende jeg så litt tendenser til slimtråder ja. [emoji33][emoji33]
Så jeg har da vistnok laget et surøl som trenger litt lagring jeg da[emoji848]
Flaks jeg liker surøl da. Hehe
Men må jeg nå brenne alt av gjær utstyr eller lar denne pediococcus seg vaske vekk?
Og jeg bunn høstet gjær fra denne batchen, må det kastes tror dere?
Sent from my vivo 1807 using Tapatalk
Kan faktisk hende jeg så litt tendenser til slimtråder ja. [emoji33][emoji33]
Så jeg har da vistnok laget et surøl som trenger litt lagring jeg da[emoji848]
Flaks jeg liker surøl da. Hehe
Men må jeg nå brenne alt av gjær utstyr eller lar denne pediococcus seg vaske vekk?
Og jeg bunn høstet gjær fra denne batchen, må det kastes tror dere?
Ja, leste noe om det der.
Får se hva jeg finner på men det står på flasker, så kjenner at jeg ikke har så lyst til å gjøre den jobben en gang til[emoji4]
Føler Finn er litt skeptisk. Har hatt flere infeksjoner selv og bare vasket skikkelig, og laget "normalt" øl uten problemer etter det i det samme utstyret. Bruker fortsatt plastbøtter og kraner jeg har hatt infeksjon i uten problemer. Men skal du være helt sikker så følger du Finn sitt råd.
Mye mulig jeg overdriver. Det kommer an på om pediococcus er god på å lage biofilm. Hvis den er det, ville jeg fulgt rådet mitt.
Nå er vel pediococcus og pediococcus ikke nødvendigvis det samme, så jeg veit ikke hvor lett det er å finne ut av det der.
Har jo kastet noen bøtter selv etter infisert øl. Men har også ikke gjort det og det har funket det og. Så som ameriknerne sier: YMMW.
Helt ærlig så tror jeg at krysskontiminasjon på hjemmebryggernivå kan være noe overdrevet. Men jeg sier heller ikke at det ikke er en god praksis å separare de to. Altså et svar som er sånn ca null verdt.
Selger inn et spørsmål her i stedet for å starte ny tråd.
Til min store overraskelse var ølen som kom ut av flaska skikkelig tjukk. Akkurat som en skikkelig sukkerlake. Noen som har vært borti tjukk øl?