Big Bear Beer
Norbrygg-medlem
Jeg har økt størrelsen på brygget jeg skal brygge i dag, men jeg klarte av en eller annen grunn å glemme å øke mengden gjær (størrelsen på starteren). Uansett hvordan jeg snur og vender på pitch raten så ender jeg opp med for lite gjær, så enten må jeg redusere ant. liter jeg brygger, kjøpe mer gjær, eller så må jeg få laget en større starter. Starteren jeg har nå er 2 liter, men burde ha vært en god del større for å være tilstrekkelig. Det vil nok gå helt fint å kun benytte den starteren jeg har, men jeg liker ikke å underpitche gjær uten hensikt.
Så jeg tenker å brygge som vanlig (det er i dag jeg har tid til å brygg). Fylle opp 2 gjæringspann med 10-15 liter vørter, oksygenere med ren oksygen og pitche 1 liter gjærstarter i hver av de, og benytte disse to gjærspannene til å lage to store sekundære gjærstartere. Den resterende vørteren går i et 3. spann uten gjær. (med gjærlås).
Etter 12 timer oksygenerer jeg den resterende vørteren (den uten gjær, burde sikkert ha pasteurisert den først, men får neppe tid til det) og tilsetter 1/2 av denne vørteren i hvert av gjæringspannene.
Hva tenker dere om en slik fremgangsmåte?
Så jeg tenker å brygge som vanlig (det er i dag jeg har tid til å brygg). Fylle opp 2 gjæringspann med 10-15 liter vørter, oksygenere med ren oksygen og pitche 1 liter gjærstarter i hver av de, og benytte disse to gjærspannene til å lage to store sekundære gjærstartere. Den resterende vørteren går i et 3. spann uten gjær. (med gjærlås).
Etter 12 timer oksygenerer jeg den resterende vørteren (den uten gjær, burde sikkert ha pasteurisert den først, men får neppe tid til det) og tilsetter 1/2 av denne vørteren i hvert av gjæringspannene.
Hva tenker dere om en slik fremgangsmåte?