Glenn
Norbrygg-medlem
Nerding er veldig innafor, men ph 5.2 i mesk er målt på mesketemp og det laveste man bør ha. 5.2 -5.8 er spennet man bør holde seg innenfor. Målt i romtemp er det ideelle 5.4-5.8 , lavere passer humlerike øl, og høyere passer maltrike. Viktig å kalibrere PH meteret og teste vannet før brygging. Jeg har Glitre vann, som er veldig nøytralt, men husk at PH som står i vannrapporten er et gjennomsnitt av målinger, så med hardhet i vannet kan det faktisk variere littSom @Lars_Erik sier. Trur kalkulatorene bruker å treffe pH i mesk ganske greit. Sikt deg inn på å få 5,2.
Kalkulatorene beregner vel ikke pH i kok og til gjæring (?), så der er du avhengig av erfaring. Mine erfaringer er ikke brukbare, siden jeg har litt kalk i vannet, mens ditt er nærmest kalkfritt. Jeg må bruke en del syre i skyllevannet, også, og gjerne justere ned etter kok, også. Men det er ikke sikkert det gjelder for folk som brygger med bløtere vann.
Noen med erfaringer som kan hjelpe? Ideell pH til kok vil være 5,2, og helst ikke over 5,4. pH til gjæring for en pils noe under 5,1. (Det gjelder å treffe midt mellom en for høy pH, som gir et litt "flatt" øl, og for lav, som gir ubehagelig syrlighet.)
Dette er på relativt greit nerde-nivå. Treffer du 5,2 i mesk, og dessuten har litt salter i skyllevannet, kommer du nok ikke veldig gæ'ernt ut. Jeg ville kanskje spandert en milliliter laktol i skyllevannet til en batch på 25 liter. (Nå gjetter jeg litt.)
Moderatorkommentar: Denne diskusjonen er flytta fra en annen tråd.
Sist redigert av en moderator: