Hvor stor pumpe?

Hvor mye vørter er deg snakk om? Jeg bruker en March-pumpe med High Speed Impeller på 22,5l-batcher. Funker som bare juling.

Har ei pumpe til salgs, såkalt Speidelpumpe. Den har jeg brukt til resirkulering av vørter på 25-27 liters batcher. Hvis du gjør et søk hos bryggmaker eller bryggselv på "Speidelpumpe", så vil jeg tro du finner den.

Har en som er større enn march pumpa på bryggsjøl. Mesker med 22 liter vann dvs at det er igjen 16-17 liter.

Dette er pumpa fra andre siden, spytter ut det du putter inn i den. Tipper minst 1 liter i sekundet.
Tror jeg finner noe annet eller oppgraderer bryggeriet noen hundre liter.... nei, det blir nok en annen pumpe.

Vet ikke om det er noe for deg og jeg har ikke førstehånds erfaring med den enda, men jeg hører mye fint om pumpene fra solarproject.co.uk for resirkulering av vørter. Du kan feks se
og basic brewing radio podcast fra 20. februar i år.

Jeg har kjøpt den, men enda ikke kommet i havn med oppsettet ellers. Kjøpte den kraftigste på 14w da jeg skal resirkulere gjennom motstrømskjøler etter kok og følte jeg trengte litt ekstra, men tror de mindre skal holde lenge. Et triks er å kjøre variabel spenning til den (feks med en batterieliminator som er justerbar), da kan du enkelt styre til ønsket flow.

PS: Jeg var helt idiot og la altfor, altfor mye press på pumpehuset da jeg skulle stramme til en annen rørkobling og knakk av gjengene til pumpa. Tok da kontakt med solar project som sendte meg reservedel for vel 50 kroner inkl frakt. Virker som en bra fyr, og helt kanon at han har rimelige reservedeler tilgjengelig.

Ser bra ut, må le når jeg ser størrelsesforskjellen. Pumpa mi veier rundt 7-8kg. Må sjekkes ut dette, takker for tipset.

Tilbake
Topp