Hvor stor effekt på smaken har overpitching?

Duckboot

Norbrygg-medlem
La meg f.eks si ved en overpitching på ~30% på en brown ale ved ca 1.050 OG?

Ikke det at jeg faktisk har gjort det, men jeg lurer, siden det skjelden er nevnt som et tema i det hele tatt.

Det har vore nevnt, men gjerne ikkje så ofte. Det er nok som Master Gahr seier, betyr relativt lite. Relativt samanlikna med underptching.

Jeg kaster meg på her, for jeg mistenker at jeg har ødelagt noen batcher på å sette dem på gjærkaka til ølet jeg tappet samme dag som jeg brygget. Dette er både overpitching og det er videreføring av grums og døde gjærceller, så hvilken faktor som spiller mest inn vites ikke. Har lest noen diskusjoner på amerikanske forum der gjærkake-trikset frarådes sterkt pga overpitchingseffekten. MEN, med dette handler nok om å gå laaaangt over 30% overpitching. Noen som har erfaringer her?

So. Vær raus med gjær og gjæringstid, så går det stort sett bra (hvis man antar at temperatur er under kontroll).

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

Duckboot skrev:
So. Vær raus med gjær og gjæringstid, så går det stort sett bra (hvis man antar at temperatur er under kontroll).

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk

Enig med Duckbootsitter å kose med ei blond nå

Torskarr skrev:
Jeg kaster meg på her, for jeg mistenker at jeg har ødelagt noen batcher på å sette dem på gjærkaka til ølet jeg tappet samme dag som jeg brygget. Dette er både overpitching og det er videreføring av grums og døde gjærceller, så hvilken faktor som spiller mest inn vites ikke. Har lest noen diskusjoner på amerikanske forum der gjærkake-trikset frarådes sterkt pga overpitchingseffekten. MEN, med dette handler nok om å gå laaaangt over 30% overpitching. Noen som har erfaringer her?

Å tappe vørter rett på gjærkaka vil i de fleste tilfelle være i overkant, ja. Særlig hvis ølene var av omtrent samme styrke.

Kor mykje gjær kan ein rekne med det er i gjærkaka når gjæringa er ferdig i forhold det ein startar med? Då sjølvsagt viss ein startar med riktig mengde.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Avhenger av flere ting, men rundt fem ganger så mye vil være relativt vanlig.

Jeg tar opp igjen denne tråden, siden jeg tenker å sette i gang en ny batch i det jeg er ferdig med primærgjæringen til den forrige. Og da er det veldig fristende å bare pitche på gjærkaka. Den som gjærer nå er en dry stout, OG 1.042, og den jeg skal brygge, er en brown ale, OG 1.050, 21 liter eller så.

Stouten er delt, 2x14 liter. Hvis jeg bruker bare det ene karet , sier gjærkalkulatoren til Brewer's Friend at jeg har ca. 2 1/2 gang mer gjær enn det som trengs, hvilket stemmer med det Gahr sier i det forrige innlegget her.

Det er svært lite trub i stouten. Øltypene er begge mørke. Humle blir antakelig den samme, også (EKG). Sånn sett er det vel ganske ideelt, og jeg skjønner ikke annet enn at jeg burde kunne betrakte stout'en som en utmerket starter. Så det jeg egentlig vil spørre om, er om 2 1/2 gang mer gjær enn nødvendig blir galt? Klart det er overpitching, men hvor mye overpitching skal til før man trenger å bekymre seg? Jeg tror jeg har hatt en tendens til å underpitche, og har et visst behov for å ta i litt, for å være på den sikre siden. (Og så ville det være velsignet enkelt å bare tappe rett ned i bøtta med stoutgjæren:rolleyes:.)

Sist redigert:
Tilbake
Topp