Hvor mye humle er det forsvarlig å bruke

loebrygg

Norbrygg-medlem
Sitter med et hop monster av en DIPA på tegnebrettet og
funderer på hvor mye humle det egentlig er forsvarlig å bruke
Sånn iforhold til bryggeprossesen

I kokende vørter, og i gjærbøtte som tørr humle
uten at det blir for mye humleslam?

Som referanse kan man jo bruke Imperial IPA-oppskriften i Brewing Classic Styles der det opereres med ca 450g (nesten 200g dry-hop).
Etter hvert når man vel et visst metningspunkt på både IBU, aroma og smak der ytterligere mengder ikke tilfører annet enn smak av klorofyll...om du ikke ønsker å gjøre sport av det - det er det jo noen som vil  ;D

I boka til Mitch Steele så er det en oppskrift som heter: James McCrories Original IPA.
Denne oppskriften vil ha 27,5g humle pr liter, 55% på 90min og 22,5% på 60min og resten ved 0min.
De bruker riktignok East Kent Goldings 5%, men det blir jo fort 650g på et brygg.
Har planer om å brygge denne en gang i framtiden, blir spennende å se resultatet i kjelen osv etterpå

Bjarte H skrev:
loebrygg skrev:
Så 500g totalt og 250g tørr blir litt vel mye på 12 liters batch, eller?

Høres bra ut. Send opp ei flaske :biersmile:

Tenkte det som NM brygg, men planene refundereses som ping-pong baller mellom hjernebarken, vi får se hva det blir til

Når jeg ser nærmere på tegnebrettet blir det vel heller
310g i vørter
og 125 tørr på 12 liter

Da er du vel på godt over det dobbelte av den oppskriften som tilslutt endte opp som Two Captains.

http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,3596.0.html

Ja, det er det som "bekymrer" meg også

Brygget den en gang og det er den beste IPA'n jeg har brygget og smakt,
men jeg slet fryktelig med humla under bryggeprosessen + humle mellom tenna

Jeg begynner sjøl å konkludere med at less is more. Man når fort et metningspunkt hvor man ikke får så mye igjen av den ekstra humlen man putter i. Stan Hieronymus skriver litt om at hvis det blir for mye av enkelte aromastoffer så klarer man ikke å plukke de opp skikkelig eller de endrer karakter.

Tror det var Episk-gjengen som stilte på NM et år med et øl med 3 kg humle i, men det var ikke utpreget mer humlete enn de andre IPAene synes jeg å huske.

Synes 150 g humle totalt er passe i APA, 200 g i IPA og 300 g DIPA, men det er noe man bare må eksperimentere seg fram med sjøl!

Petter F skrev:
Jeg begynner sjøl å konkludere med at less is more. Man når fort et metningspunkt hvor man ikke får så mye igjen av den ekstra humlen man putter i. Stan Hieronymus skriver litt om at hvis det blir for mye av enkelte aromastoffer så klarer man ikke å plukke de opp skikkelig eller de endrer karakter.

Enig. Fordi man kan, er ikke det samme som at man bør. Kreativiteten kan til tider løpe løps, og man må spørre seg, skal vi lage øl eller humleekstrakt....

Tilbake
Topp