Hva gjør dere med alt dere brygger?

Jeg har en del gamle dunker av denne typen:
ballon-t.jpg

Så kjøpte jeg en sånn:
77856_Ventil_inn__Co2__til_Cornelius_fat_1.jpg

Og en sånn:
395_Sveisenippel_til_ventil_p__fat_1.gif

Og en sånn:
product_thumb.php

Og så monterte jeg desse i korken på dunken. Da kan jeg tappe ferdig brygg på dunken og tilsette CO₂til all luft er ute.
Bare til å skru løs korken litt i stedet for trykkventil.
Her kan det fint lagres 1-2 mnd til jeg får ledig fat, lengre lagring bør stå på stål eller glassballong.
Det er veldig mye billigere enn et et Corneliusfat.

Tenker alltid når jeg har flaska mine 150 flasker, at nå holder det nok en stund. Er overraskende raskt tilbake i panikkbryging igjen. Drikker nok 2/3 selv, men er rundhåndet når folk er på besøk eller jeg selv drar noen plass.

Vel, jeg har vel egentlig ikke et flaskeproblem, jeg har heller et plassproblem, det begynner å stå kasser med øl overalt :p

Bernts skrev:
Er det noen som tvinger deg til å brygge så mye/ofte? ;D

Så absolutt ikke, men ble akkurat ferdig med studietiden, flytta til Oslo-området og rett inn i 100% stilling, så fikk plutselig penger mellom henda.
I den sammenheng så har jeg muligheten til å brygge så mye. Særlig med tanke på når man sitter på jobb og plutselig kommer på neste prosjekt, så er det bare en svipptur bort til Bryggselv. :)

Eksisterer ikke noe àla: http://www.brewshuffle.com/ i Norge, gjør det vel?

Er med i Aker Solutions Beer Club, så det blir vel muligheter til å dele noe der etterhvert :)

Freddy skrev:
Vel... Det ER virkelig ulovlig å annonsere for gratis alkohol! Men er også annonseringen "lukket nok"... Dvs. om man inviterer noen venner på prvøvesmak av et brygg så er det fremdeles ok.

Hvor har du det fra? Når jeg leste over alkoholloven og reklameforbudet kunne jeg ikke finne noen annen ordlyd om at reklamering i markedsføringsøyemed var ulovlig, hvilket betyr å reklamere for oppfordring til salg, hvilket det ikke er, så lenge man gir ut gratis alkohol uten videre tanker med det.

oyroy skrev:
Freddy skrev:
Vel... Det ER virkelig ulovlig å annonsere for gratis alkohol! Men er også annonseringen "lukket nok"... Dvs. om man inviterer noen venner på prvøvesmak av et brygg så er det fremdeles ok.

Hvor har du det fra? Når jeg leste over alkoholloven og reklameforbudet kunne jeg ikke finne noen annen ordlyd om at reklamering i markedsføringsøyemed var ulovlig, hvilket betyr å reklamere for oppfordring til salg, hvilket det ikke er, så lenge man gir ut gratis alkohol uten videre tanker med det.

Jeg inrømmer å synse på dette punktet. Hvis man setter opp et skilt i gata om "Gratis øl!" så tror jeg en eller annen offentlig instans vil finne på noe som stopper dette.

Freddy skrev:
Jeg inrømmer å synse på dette punktet. Hvis man setter opp et skilt i gata om "Gratis øl!" så tror jeg en eller annen offentlig instans vil finne på noe som stopper dette.

Jeg leste over alkoholloven i går, med kommentarer fra Næringsetaten osv. Jeg kunne ikke finne noe sted hvor det faktisk var forbudt.
Det er forbudt å gi bort alkohol som reklame, enten det er for et bryggeri, en pub, eller hva som helst annet. Om man bare gir det vekk, uten noe mer, så kunne jeg ikke finne noe som skulle tilsi at det var ulovelig, men rett meg gjerne her, om du finner det.

Det skal vel ikke mye til for myndigheter å påstå at man eventuellt gir det ut som reklame for egen hjemmebrygging, men så sant man ikke gjør det, så ...

Jeg kommer ikke med dette for å være kranglete, men heller som en fundering og synsing over et heller merkelig lovverk vi har i Norge. Det er mange rare ting ved det, men vi må forholde oss til lovverket uansett, og en bedre forståelse av det er vel ikke dumt å ha, for noen av oss som brygger :)

Vi har også "problemet" at vi brygger mer enn vi selv kan (eller burde) drikke. Vi får en liten avlastning ved å ha lønningspils hjemme hos oss, eller vi tar et fat til julebordet (som i mitt tilfelle feires på jobben, ikke på restaurant). Men allikevel hender det av og til at noe av ølet blir dårlig, men det skjer ikke ofte.

oyroy skrev:
Jeg kommer ikke med dette for å være kranglete, men heller som en fundering og synsing over et heller merkelig lovverk vi har i Norge. Det er mange rare ting ved det, men vi må forholde oss til lovverket uansett, og en bedre forståelse av det er vel ikke dumt å ha, for noen av oss som brygger :)

Jeg synes alkoholloven er rimelig konsekvent og gjennomført på en ting: Den handler om ulike typer omsetning og import, men regulerer nesten ikke det som skjer uten noen økonomiske motiver. Det gjør at alt som har med hjemmebrygging og hjemmebrygget øl er mer eller mindre uregulert, noe jeg synes er en veldig fornuftig ordning og betyr at vi i Norge har ganske liberale regler for hjemmebrygging.

Samtidig byr det på noen utfordringer, for eksempel for å få klare rammer for hva som er lovlig når det gjelder hjemmebryggerfestivaler. Tilsynelatende kan det reglene tolkes som at alt er fritt fram med hjemmebrygg, så lenge det ikke betales for selve ølet, direkte eller indirekte, men all erfaring tilsier at ikke alle kommuner er helt enig i det.

Andreas Habel skrev:
Vi har også "problemet" at vi brygger mer enn vi selv kan (eller burde) drikke. Vi får en liten avlastning ved å ha lønningspils hjemme hos oss, eller vi tar et fat til julebordet (som i mitt tilfelle feires på jobben, ikke på restaurant). Men allikevel hender det av og til at noe av ølet blir dårlig, men det skjer ikke ofte.

Vi gjør mye det samme, og avholder temafester. Årets oktoberfest var en stor schlager...

Tilbake
Topp