Ved all grain. Temperatur! jeg setter det slik.... Renslighet..temperatur..tid.Tønder skrev:Satte å lurte på hva som egentlig var viktigst i bryggingen, vet at rengjøring er det mest kritiske.
Men sånn utenom det, hva er det viktigste ved hele brygge prossesen?
;DEspen Unnvik skrev:Ett lurespørsmål.....om trent som når damen spør om du liker modeller.......
Huub skrev:;DEspen Unnvik skrev:Ett lurespørsmål.....om trent som når damen spør om du liker modeller.......
+1magne1972 skrev:Huub skrev:;DEspen Unnvik skrev:Ett lurespørsmål.....om trent som når damen spør om du liker modeller.......
Ja, modellfly
nr.4 er viktig uansett om ein prioriteraar høg eller låg. Kvar sin smak, nokon lkar dattera andre lkar mora, eg for min del nøyar meg med litt promilleNøisom skrev:1. Ett klart mål med hva du vil brygge
2. Renslighet
3. Riktig stemning, ikke stress, rolig i svingene
4. Riktig promille under bryggingen
Tønder skrev:Satte å lurte på hva som egentlig var viktigst i bryggingen, vet at rengjøring er det mest kritiske.
gustavf skrev:Tønder skrev:Satte å lurte på hva som egentlig var viktigst i bryggingen, vet at rengjøring er det mest kritiske.
Ja, jeg vil si at rengjøring er det viktigste. Det er stort sett det eneste som kan gjøre at du ender opp med et udrikkelig resultat.
Definetivt det med renslighet er abselutt det som avgjører i slutten om du har noe som kan drikkes eller ikke. Har nettopp fått katter i hus, og dem får ikke nærme seg bryggerom/kjøkken. Før jeg starter på en vørter vaskes alt av flater på kjøkkenet, helst dagen før slik at rest støv kan legge seg. Hadde ikke trodd at selve gjærings prossensen kunne sette så mye forskjellige smaker på ølet, har to identiske brygg. Det ene ble gjæret ved 20-21 og det andre ble gjæret på 18-19 grader. Til min store forundring smaker disse to meget forskjelligt, etter dette blir det bygget gjærings skap som holde bedre styring på tempraturen under gjæringen. Som nybegynner har jeg mer enn nok med å få kontroll på disse to delene av bryggingen. :jaha:Gahr skrev:Om man definerer renslighet som en del av selve prosessen, er det vel relativt liten tvil om at dét topper, etterfulgt av rett gjæring/gjærbehndling.