Hva av dette er gjær?

Hei.

Har satt en starter med wyeast 1056, men da jeg skal sette en starter til, og kun har en erlenmeyerkolbe til røreren, helte jeg 1056-starteren over på denne beholderen etter å ha dekantert. Som dere ser av bildet, har gjæren begynt å legge seg etter fire timer i kjøleskap på nytt. MEN her er det to lag. Det nederste hvite, og et mørkere lag over det igjen. Hvilket av lagene er gjæren? Er det hvite laget gjær og det over bare grums og slagg? Eller er det omvendt? Moro å vite.

Vedlegg

• image.jpg
    image.jpg
    472,4 KB · Sett: 468
Trub fra starteren din ?
edit :litt kjapp der ja :)
Det hvite er gjæret ... men ikke noe porblem om alt er med i vørten

Hmm.. Ja kanskje litt rart med trub fra starter. Ikke vet jeg.. Har fulgt Gahr sin oppskrift til punkt og prikke. Med unntak av at det ble litt mye gjærnæring. Blingsa litt på oppskriften og tok dobbelt så mye jeg skulle. Kanskje det er der det ligger.. Renholdet forøvrig var som det skulle.

Det kaffelattefargede er gjæra. Det hvite er utfellinger fra vørteren. Helt normalt at det er sånn.

Ok. Da har vi en stemme på at det er det hvite som er gjæren, og en stemme på at det er det kaffelattefargede som er gjær. Spennende. :)  :attevar:

Hos meg ligger det hvite alltid øverst, med unntak av èn starter, da jeg brukte wlp002 som flokkulerer som gal, da var det hvite i bunnen. Konkluderer med at det hvite er gjera

Jeg tror nok bildet spiller et lite puss ang farge.. I det nederste lager pleier det å være et syltynt lag helt på bunnen av utfellinger og død gjær. Og iom at dette er en starter som har stått 20 min er nok det hvite gjæren, og caffe latte laget er gjær som er på vei til å bunnfelle.
Hadde dette vært gjær som du skulle vaske fra en batch, så er det caffe latte laget som er normalt å ta vare på.

Tror du har rett i det Bernts. Var å så på flasken nå, og det kan se ut som om det er et veldig tynt lag nederst. Men nå har flasken stått i kjøleskapet i noen timer, og kaffe latte laget har enda ikke bunnfelt. Men gjør kanskje det over natten. Alt går uansett i gjæringskaret (kanskje med unntak av noe av vørteren på topp).

Det kan ta litt tid før alt bunnfeller. 1056 er ikke helt i samme liga som wlp007 der.

Tilbake
Topp