Humleeffekt. Spiralkjøler vs motstrømskjøler?

Det er sant. Men poenget mitt er at min vørter dropper ganske kjapt under 70 grader C. Hadde jeg ikke resirkulert ville en stor del av vørteren holdt en temperatur over 70 grader C i en mye lengre tidsperiode. Da løper man risikoen med at SMM omdannes til DMS. Og siden DMS er en usmak, mens chill haze kun er kosmetisk, vil jeg heller løpe risikoen for sistnevnte ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk
Er du plaget med kjøletåke? Hadde mitt første brygg med motstrømskjølar igår, kjørte Vørter tilbake til kokekjel til jeg nådde ca 60* deretter i gjæringskar.

Litt på siden av emnetittel - men prøver meg allikevel. Jeg har en Beer Brew 30, og bruker spiralkjøleren som fulgte med denne. Jeg skjønner ikke hvordan dere klarer å få ned temperaturen i vørteren så fort! Jeg bruker minst en drøy halvtime på å nå ca 30 grader, og kanskje femten minutter til på å nærme meg 20. Er det en veldig dårlig kjøler som fulgte med, eller er dette OK for å være en spiralkjøler? Jeg kjenner at vannet som kommer ut er veldig varmt i starten, så vet at den i alle fall tar med seg noe varme ut..

Jeg har ofte kjent en litt ekstra bitterhet utover det jeg forventer i øl jeg har brygget - kan det rett og slett være pga dårlig kjøler?

Jeg bruker å heve og senke hele kjøleren en del. Ikke kontinuerlig da - kanskje det er det som skal til.

Vanskelig å koble den feil tror jeg? Kaldt vann inn - igjennom kjøler - og ut i vasken. Vannet er da varmt.

Vanntemperatur og vannmengde spiller også inn. Sistnevnte kan du fort gjøre noe med.

Tilbake
Topp