Jeg har kjøpt to "ølsett" av L. Stana. Et vienna red (Ale) og et Bavarian maibock (lager) Jeg har kommet i skade å blande humle posene som fulgte med. Saaz og Northern Brewer. Hvilken skal jeg bruke til hva? NB er på 12 % og Saaz 8,9 % betasyre? ( det ser ut som han har strøket over 4,5 % alfa syre) På posen med Saaz står det:
Bitter 2-3 gram pr. liter noe som blir henholdshvis 50og 75 gram til 25 liter.
Smaks humle 0,5-1 gram pr. liter noe som blir 12,5 til 25 gram
Aroma humle 1 til 2 gram pr. liter noe som blir 25 til 50 gram. Dette blir jo minimum 87,5 gram. Posen som følger med er bare på 50gram.
Når det gjelder NB humle er den også på 50 gram men der er det bare oppgitt bitter humling. 0,5-1,5 gram pr. liter
Jeg er usikker på dette. Jeg har heldighvis både Saaz og NB i frysen. De posene som følger med er pellets og det jeg har i frysen er både pellets og blomst. ( Jeg tror det er NB som er blomst)
Jeg lurer på om det kan lønne seg å forhånds koke humle pelletsen i vann som man siler av og har oppi vørteren? Både bitter smak og aroma? Så slipper man det grumset vørteren.
Bitter 2-3 gram pr. liter noe som blir henholdshvis 50og 75 gram til 25 liter.
Smaks humle 0,5-1 gram pr. liter noe som blir 12,5 til 25 gram
Aroma humle 1 til 2 gram pr. liter noe som blir 25 til 50 gram. Dette blir jo minimum 87,5 gram. Posen som følger med er bare på 50gram.
Når det gjelder NB humle er den også på 50 gram men der er det bare oppgitt bitter humling. 0,5-1,5 gram pr. liter
Jeg er usikker på dette. Jeg har heldighvis både Saaz og NB i frysen. De posene som følger med er pellets og det jeg har i frysen er både pellets og blomst. ( Jeg tror det er NB som er blomst)
Jeg lurer på om det kan lønne seg å forhånds koke humle pelletsen i vann som man siler av og har oppi vørteren? Både bitter smak og aroma? Så slipper man det grumset vørteren.