Humle, spraymalt, ølsett spørsmål!

God aftern ølbryggarar, på tide med min første post her!

Har brygga rundt 10 ølsett no, interessa veks!
Har jo lest ein del rundt brygging ja, og komme fram til eit par ting eg vil endre:

1:Bruke humle (pellets) for bitterhet og aroma
2:Ny gjer safale / saflager ?
3:Ned med gjæringstemperatur frå rundt 20 til 12+-
4:Bytte ut sukker med spraymalt eller maltekstrakt.

Rundt det har eg då nokre spørsmål!

1: Er det stor forskjell på dei ulike humletypane, eller er det berre til å "kjøyre på"?  og er 30 Gram i 10 min + 30 gram i 2 min eit ok. eksempel på bruk av humle under koking?
2: Må eg då endre på mengda gjer som blir brukt? Korleis?
3: Ja det må eg vel når eg endrar gjertype frå Coopers? Kva kan eg kjøpe eit billeg fungerande thermometer til koking og til å passe på brygget under gjæring?
4: SPraymalt eller maltekstrakt? Kva type vil vere best mtp pris/resultat (er student..!)

På forhond, tusen takk! :)

1 : Ja, det er stor forskjell på humletypene. Noen humler passer svært godt som Bitterhumle, noen typer passer svært godt som smakshumler, mens noen passer litt til begge deler. Ditt eksempel er ikke ett veldig godt eksempel på humling nei... Helst så lar man bitterhumla koke i 60 eller 90 minutter (helt fra starten av koken), også lar man Smaks og Aromahumle bli tilsatt når det er 15 og 1 minutter igjen. Noen Har oppi den siste humla når de slår av plata. Det går også an å "tørrhumle" som det heter. Da har man humle oppi gjæringskaret når den første gjæringen er over (ca. 4-5 dager uti gjæringen) Også lar man dette godgjøre seg til dag 14, så tapper man på flasker! Har fått svært gode resultater ved tørrhumling før!
2 : Om du skal brygge Ales (Porter, Stout, Weissbier, Pale Ale, Bitter o.l.) er det lurt å handle Safale-øl og fortsette å gjære ved 18-20 grader. Skal du lage lagerøl (bokkøl, Pils, Vienna Lager o.l.) må du ha lagergjær og gjære på lavere temperaturer.
Jeg har ikke begynt å brygge lagerøl enda, fordi det tar lengre tid (4 uker gjæring helst) og fordi jeg synes jeg får til minst like gode ales ved litt under romtemperatur.
3 : Se nr.2
4 : Spraymalt ER maltekstrakt. Ikke bruk Moss Maltekstrakt, da dette gjærer ut svært dårlig. Bruk Spraymalt eller Maltekstrakt fra boks (type "Light/Medium/Dark Liquid Malt Extract"). Om du har brukt sukker fram til nå, vil du kjenne en ganske enorm forskjell når du går over til spraymalt istedet for sukker...

Jeg er student selv, og om du har litt penger til å investere i bryggeutstyr, er all-grain billigst (meske malt osv), uten tvil. Men det er såklart billig å brygge ekstrakt også da, om man skal sammenlikne det med butikkøl! :) Også blir resultatet mange ganger bedre da såklart! :D

1: Nei, man skal ikke koke ølsett. Ølsett er ferdig humlet. Koker du disse settene vil de små mengdene smaks- og aromahumle som er i settet forsvinne. Koking med humle skjer om du bruker maltekstrakt, og skal humle dette selv. Da må man ha oppi Bitter, aroma og smakshumle. Eller Kun bitter, alt etter hvilket øl man skal ha.
Når du brygger ølsett, kan du tilsette tørrhumle (humle i gjæringskaret) for mer aroma. Bitterhumle er det som oftest nok av i disse settene.

4: Nei, forskjellen er neglisjerbar. Du kan bruke det du foretrekker. Litt mer jobb med flytende kanskje, siden man må varme opp boksen, samt helle varmt vann nedi for å få med seg alt.
Det er viktig at du vet forskjellen på Ølkit-brygging og Ekstrakt-brygging.

Ølkitbrygging består av å ha en eller to bokser med ferdighumlet maltekstrakt (Coopers IPA, Muntons Golden Ale o.l.) og blande dette ut med 18-23 liter vann alt etter hva oppskriften sier, og Tilsette enten Brew-enhancer, Spraymalt, Mer maltekstrakt, eller liknende, om man vil ha ett sterkere og maltrikt øl. Ofte kan disse kitsene også bli litt bedre om man bruker en god gjær (Safale-05, -04 eller liknende)

Ekstrakbrygging består av å ha en eller flere bokser ikke-humlet maltekstrakt, eller spraymalt, alt etter hva man foretrekker, og deretter blande dette med vann i en kjele, og koke med humle, etter ett normalt humleskjema... (60min, 15min og 1min f.eks) Her får man ikke med gjær, så da må man ha Safale, eller annen gjær.

Partial Mash er neste, og det består av å ta en helt vanlig maltoppskrift, erstatte Basismalten (Pale/Munchener/Hvete/pils) med maltekstrakt, og kun meske spesialmaltet i en pose, deretter koke dette og tilsette humle.

Det neste etter dette, blir vel egentlig all-grain brygging med kun malt, humle, vann og gjær.

Jeg anbefaler deg å lese gjennom denne, da den gir en god forklaring på forskjellene i bryggemetodene. Om du ikke er så stødig på engelsk kan jeg anbefale boken "Moderne Hjemmebrygging" som også tar for seg forskjellene på bryggemetoder.

http://www.howtobrew.com/intro.html

Bra svar!

1: Ok, eg har lest litt av kvart, så hadde lyst til å prøve med humle og! 
Kok brygget i minst 15 minutter - helst 60 minutter. Samtidig burde du helst også tilsette humle, det tar ikke mange sekundene - men dette er et emne som jeg lar ligge i denne omgang (se evt. andre av våre web-sider). Vær oppmerksom på at brygget lett koker over, så hold deg i nærheten!
frå http://norbrygg.no/index.php/slik-brygger-man/artikler/41-bedre-instrukser-for-brygging-fra-olsett Har hatt gode resultat ved å koke i 15-20 minutt, så vil ihvertfall gi det eit forsøk ;)

4: Flott! Og det er 1,3:1 Forhold mellom mengd i forhold til sukker?

Tilbake
Topp