humle pelets fra 2006, er de brukbare?

hole skrev:
Jeg skjønner at jeg må prøve meg på noe innen vilgjering ala lambic eller no etter vært, men det kan jo by på problemer med å finne egnede tre fat og lagrings plass. kanskje uglasert kjæramik krukke kunne gjort nytten, en kunne jo satt den inn med bivoks så ikke ølet rant ut før lagringen er ferdig.

Glassballong anbefales som regel, da den ikke slipper inn oksygen, noe som kan reguleres ved å sette i en eiketapp eller noe i toppen (jeg har ikke forfulgt konseptet, da det ikke er aktuelt for min del enda..) :)
Eikefat vil som regel være for små (for stor kontaktflate) for hjemmebryggere, med mindre du brygger i stor skala. Da er det mye lettere å dosere eikepreg med eikekuber.

Huub skrev:
Malte selv  :skitbra:
tror jeg skal ta en studietur til Skjåk til vårs  ;)

Vet du også hvor mye enzymer en mask trenger? Jeg mener hvordan kan forholdet være mellom malt og ikke malt?

hvor mye ensymer man trenger vet jeg ikke sikkert, men tror ikke det er det største problemet med hjemme maltet korn. tror nok bygg sort, protein inhold, modifiserings grad og andre faktorer har mere å si for et godt resultat, bygg som er riktig modifisert har somregel nok ensymer til å omdanne mere stivelse en den selv inneholder. En kan jo også ødelegge ensymene under tørking/risting. Det viktigste er nok spire treghet og dvale, vis kornet spirer ugjevnt får du et dorlig resultat. De gamle her i norge brukte avogtil havre for å drøye ut den gode malten, noe som resulterte i ymse resultater. så skal du bruke korn som ikke er maltet må du vere sikker på at du har bra base malt.

Jeg er ennå fersk som ølbrygger men har brygget flere andre ting som mjød og kirsebær vin, Desuten liker jeg å gjøre/lære ting som kan gjøre meg mere selvbærget og uavhengig av komersielle aktører. Hadde vi bare vert ute etter øl kunne vi jo kjøpt duganes øl på polet, men jeg koser meg med lærerike eksperimenter som apåtil gir godt øl. Jo bare ta en tur du så kan vi jo lære av verandre.

Nå er nok dette litt utenfor tråden, men du kan for eksempel bruke 10% av en malttype (f.eks pilsnermalt) som du vet har mye enzymer, i tillegg til eget malt.

For å prøve å spore inn igjen, har jeg vel konkludert med at det har har av diverse selvavlet humle nå skal ut av fryseren, og heller dediseres til lagringshumle, da den ikke har vært utpreget flott av aroma, og da norsk humle heller ikke har særlig høyt alfasyrenivå, er den trolig fin til formålet. Det samme kan vel gjelde humle som begynner å ha vært lagret lenge nok i fryseren. Savner forøvrig tidvis bedre merking av produksjonsdato og årstall på endel humle. Vin og Bar og Humlegården har vel dette? Tror jeg har nevnt det for Ola, men bør vel sende en ønskeliste Petit igjen, da det også gjelder forpakning (vakuumtett plast eller folie). :)

Tilbake
Topp