Har et 4l God Jul bryggesett fra NØ som ble brygget for fire dager siden (mitt 5. sett fra NØ). OG skulle endt på 1,084, men endte på 1,108. Vørtermengden skulle blitt 4l, men endte med 4,5l etter kok. Den står og gjærer i en liten 5l glassdunk på 20c, og bobler som bare det. Kunne kokt ut med mer vann, men måtte da kastet en del vørter, så tenkte å heller å se hva jeg ender opp med.
Gjæres med 4,5g Safale S-04. Skal ifølge oppskriften flaskes etter 3-5 dager, eller med mer enn 55sek mellom plopp. Kommer nok til å la det stå litt lenger!
Spørsmålet nå er hvilken FG jeg kan forvente, om denne også blir altfor høy (søtt øl) eller om alkoholen tar knekken på gjæren.
Vurderer å dele batchen opp og forsøke forskjellige ting:
-Flaske noe slik det er nå etter gjæring med vanlig karbonering 6g sukker/liter (vil gjæren da tåle enda høyere alkohol??)
-Gjære noe en gang til med en annen gjær. I såfall hvilken? (Har mer S-04 liggende på kjøl, samt champagnegjær fra NØ's Python Pilsner 9%...)
Er forholdsvis ny (batch no 7) og veldig mottakelig for tips og innspill!
Gjæres med 4,5g Safale S-04. Skal ifølge oppskriften flaskes etter 3-5 dager, eller med mer enn 55sek mellom plopp. Kommer nok til å la det stå litt lenger!
Spørsmålet nå er hvilken FG jeg kan forvente, om denne også blir altfor høy (søtt øl) eller om alkoholen tar knekken på gjæren.
Vurderer å dele batchen opp og forsøke forskjellige ting:
-Flaske noe slik det er nå etter gjæring med vanlig karbonering 6g sukker/liter (vil gjæren da tåle enda høyere alkohol??)
-Gjære noe en gang til med en annen gjær. I såfall hvilken? (Har mer S-04 liggende på kjøl, samt champagnegjær fra NØ's Python Pilsner 9%...)
Er forholdsvis ny (batch no 7) og veldig mottakelig for tips og innspill!