Når jeg bruker US-05/WLP001 og skal ha en ren gjæring, dvs. ikke ønsker noe særlig smak fra gjæren pitcher jeg på 16 grader og gjærer på 18. Gjæringstemperatur på 18-20 regnes vel som bra i et slikt tilfelle. Uansett om FG er nådd eller ikke er det greit å la stå 14 dager for å la gjæren spise litt usmaker som den ikke tar før sukkeret er spist. Skader ikke selv om det av og til er mulig å flaske før
Har du hatt en god og normal stormgjæring de første dagene, betyr det ikke så mye at temperaturen steg etterpå.Usmakene som du får med gjæring på høy temperatur dannes hovedsakelig under stormgjæring, de første dagene.
Eksempel på gjæringsforløp:
Pitchet en Stout på tirsdag med OG 1.060, målte i dag og SG var 1.016, det er 2 poeng unna mulig FG med den sukkerprofilen vørteren har. Dette på under tre dager gjæring.
Nå var gjæringsskapet opptatt med en lager, så gjæret i en kjeller med temperatur på 16.8 grader. Under stormgjæringen hadde gjæringskaret målt med isolert probe på utsiden av karet en temperatur på 19.8.
Hadde 25l vørter i et 60 liters gjæringskar så det var bra overflate for kjøling, hadde jeg gjæret i et mindre kar ville det blåst ut noen liter gjennom gjærlåsen, aldri hatt slik stormgjæring. Pitchet 1.5 liter starter på high krausen med samme maltbase som hovedbatchen direkte uten dekantering, lurer nesten på om det ble for kraftig men hydrometer prøven smakte forholdsvis rent så det ser bra ut.