Det glemte jeg selvsagtShea-Arne skrev:Veldig kult! Godt å se at beregningene vi foretar oss er egentlig ganske nært de litt mer "eksakte" tallene. Hva var tilbakemeldingene på smaken på ølet da?
Dahlspils brygges nesten utelukkende med Pilsmalt, 8 tonn for å være eksakt, samt 10 kg fargemalt for fargejustering (mengden avhenger av fargen på Pilsmalten). For tida benyttes Pilsmalt fra DMG i Danmark og spesialmalt fra Vikingmalt i Finland. Bitterhumlen er Zeus, "aromahumle" i Dahlsprodukter er Perle.Lars skrev:Dahlspilsen er brygget utelukkende på pilsnermalt, og en humletilsetting for bitterhet. Nå var det svensk malt og amerikansk humle som gjaldt, her er det vel tilgang, kvalitet og pris som bestemmer. Andre må gjerne suplere her.
Stamvørter ("OG") Dahlspils 10,5 % Plato, forgjæringsgrad 67 %, restsukker ("FG") ca 3,5 % PlatoErlendso skrev:Noen som klarte å finne ut noe om råvarer, OG og FG?
Jeg hadde gleden av å smake nevnte øl i nevnte situsjon, og selv syntes jeg ikke bitterheten var for høy for denne typen øl. Innspillet om at "det kanskje burde vært valgt en annen type humle" kom derimot fra meg, da jeg ut i fra smaken antok at det var benytta ei lavalfahumle for bitterhet, noe som bekreftes ut i fra gitte humletyper. Personlig synes jeg at i øl hvor relativt store mengder lavalfahumler brukes for bitterhet, så har humlen en tendens til å bidra med en mindre attraktiv smak enn om det benyttes en anonym høyalfa for å nå ønska bitterhet, og en klassisk lavalfaPilsnerhumle for aroma.Chriselv skrev:Det glemte jeg selvsagtShea-Arne skrev:Veldig kult! Godt å se at beregningene vi foretar oss er egentlig ganske nært de litt mer "eksakte" tallene. Hva var tilbakemeldingene på smaken på ølet da?
Her er tilbakemeldingen: Nå har vi smakt ølet ditt i smakspanelet med stort sett positive tilbakemeldinger. Det ble beskrevet som rent og uten feil, men bitterheten ble vel av noen vurdert som vel høy for denne typen øl, men det er selvsagt like mye en smakssak og spørsmål om bryggerens intensjoner. Det kom også innspill om at det kanskje burde vært valgt en annen type humle uten at dette ble konkretisert nærmere.
Min kommentar: den er litt bitter, men den ligger fortsatt godt innenfor retningslinjene for tysk pils. Humletypene som er brukt er Saaz og Hallertauer.
edit: Endret på noen småting.
Roger78 skrev:Stamvørter ("OG") Dahlspils 10,5 % Plato, forgjæringsgrad 67 %, restsukker ("FG") ca 3,5 % PlatoErlendso skrev:Noen som klarte å finne ut noe om råvarer, OG og FG?
Roger78 skrev:Stamvørter ("OG") Dahlspils 10,5 % Plato, forgjæringsgrad 67 %, restsukker ("FG") ca 3,5 % PlatoErlendso skrev:Noen som klarte å finne ut noe om råvarer, OG og FG?
I følge mine beregninger skal alkoholprosenten med 10,5/3,5 ligge temmelig nære 4,5Erlendso skrev:Roger78 skrev:Stamvørter ("OG") Dahlspils 10,5 % Plato, forgjæringsgrad 67 %, restsukker ("FG") ca 3,5 % PlatoErlendso skrev:Noen som klarte å finne ut noe om råvarer, OG og FG?
Er du sikker?
10,5 plato = SG 1.042
3,5 plato = SG 1.014
Dette vil gi en alkoholprosent på ca. 3.6%?
I følge spec skal stamvørter være 10,5 +/- 0,5 % P, så det er mulig Terje sa 11. For beregning av alkohol se forrige innlegg.Lars skrev:Roger78 skrev:Stamvørter ("OG") Dahlspils 10,5 % Plato, forgjæringsgrad 67 %, restsukker ("FG") ca 3,5 % PlatoErlendso skrev:Noen som klarte å finne ut noe om råvarer, OG og FG?
Flott å få deg på banen her, Roger!
Jeg tenkte å spørre deg om hva du mente med forgjæringsgrad, men knakk etterhvert koden, og ser at det er det samme som utgjæringsgrad.
Når blir "aromahumlen" tilsatt?
Er ikke OG 11% Plato (OG=44) og restsukker ca 2,5% plato (FG=10) for pilsneren?
Det vil etter min beregning bli nærmere i alkoholstyrken (OG-FG)/7,5= ca. 4,5, og jeg synes å huske at Terje nevnte 11 plato.
Tallene er tatt fra våre spesifikasjoner for ferdig produkt (men forholdet mellom OG og FG blir jo forøvrig forholdsvis likt).St.Bjørnar skrev:Med de OG og FG tallene er det tatt hensyn til at ølet ble brygget ned (Tilsatt okygenfritt vann med CO₂)?
Roger78 skrev:I følge mine beregninger skal alkoholprosenten med 10,5/3,5 ligge temmelig nære 4,5Erlendso skrev:Roger78 skrev:Stamvørter ("OG") Dahlspils 10,5 % Plato, forgjæringsgrad 67 %, restsukker ("FG") ca 3,5 % PlatoErlendso skrev:Noen som klarte å finne ut noe om råvarer, OG og FG?
Er du sikker?
10,5 plato = SG 1.042
3,5 plato = SG 1.014
ER= Extract real, EA= Extract apparent, RDF= Real degree of fermentation, ADF= Apparent degree of fermentationKnut André skrev:Roger78 skrev:I følge mine beregninger skal alkoholprosenten med 10,5/3,5 ligge temmelig nære 4,5Erlendso skrev:Roger78 skrev:Stamvørter ("OG") Dahlspils 10,5 % Plato, forgjæringsgrad 67 %, restsukker ("FG") ca 3,5 % PlatoErlendso skrev:Noen som klarte å finne ut noe om råvarer, OG og FG?
Er du sikker?
10,5 plato = SG 1.042
3,5 plato = SG 1.014
Viss "ER" er korrigert for forskjellen alkoholen gjør (altså ER er restsukkerinnholdet)
og "EA" er uten korrigering (altså vekten/tettheten)
har alle rett.
Kan det stemme? Restsukkerinholdet er sikkert mest artig for dahls, mens hjemmebryggere kun (somregel) kan måle FG, som jeg tolker "EA" er.