HJelp!!!

SveinB

Norbrygg-medlem
Jeg har akkurat brygget, og endte opp med 16 liter til gjæring , men det skulle vært 21. OG er 1.060, langt høyere enn ventet (og ønsket). Kan jeg helle på 5 liter vann, for å komme til ønsket mengde, eller vil det ødelegge ølet?

Dersom du koker opp vann, og deretter kjøler det ned til samme temperatur som gjæringskaret, bør det gå greit. Nå har du ikke oppgitt hvilken OG du skulle hatt, men jeg ville ha lagt meg litt over for ikke å få en utvannet smak.
Dersom du tilsetter 5 liter vann, ender du med en OG på 1046

Burde vel gå fint det, så lenge du bruker vann som har blitt kokt, la med et bilde fra brewmate sitt Dilution Calc tool

Vedlegg

• dilute.PNG
    dilute.PNG
    12,4 KB · Sett: 35
Det spørs litt på hvor du bor, men norsk springvann er som oftest så rent at det går fint å bruke til utvanning uten koking, hvis du lar springen renne litt først.

Går helt fint, har gjort dette et par ganger.
Trenger bare ha et desinfisert litermål og fylle rett fra springen

Edit:To late again

Det meste går helt greit, men mye av det vi som bryggere gjør, er å øke eller redusere sannsynligheten for godt øl.
Dersom du har tid, ville jeg helt klar ha kokt vannet og deretter kjølt det. Det at andre har lykkes med springvann, er ingen garanti for deg.
Jeg har tappet om øl på uvasket gjæringsfat (tok feil fat...) en gang og det gikk bra det også - men jeg kommer ikke til å gjøre det igjen...

Med mindre du har et helt tett anlegg for å kjøle ned vannet (noe jeg tviler på at man får til på sparket, man må jo inn og ut med termometer osv), så vil jeg påstå at infeksjonsfaren er i det minste tilsvarende, om ikke større enn med vann fra springen. Springvannet har også en fordel med at det inneholder O2, som ellers ville forsvunnet ved koking. Her bør det merkes at hvis man vil uttynne etter gjæring bør det kokes av samme grunn.
Men det er som sagt helt avhengig av hvor man bor, men jeg kan i det miste rapportere at vannet i Trondheim er trygt å bruke til dette.
Det at det har gått bra å tappe til et uvasket gjæringskar blir en dårlig sammenligning, ettersom det har en mye større usikkerhetsfaktor ift infeksjon. Å sammenligne noe som vil gå bra i de fleste situasjoner men noe som ikke går bra i de fleste situasjoner blir ulogisk.

Har brukt vann rett fra springen maaaange ganger før, uten problemer. Skal du flytte vannet fra krana til gjæringskaret ville jeg kjørt mugga e.l. med litt star-san først, bare :)

Tilbake
Topp