HJELP! Frysetemperaturer og øl

Stian Krog

Norbrygg-medlem
Jeg har ølkjelleren min i en bod ute i et anneks i hagen, uten strømuttak (bortsett fra taklys), noe som gjør at jeg ikke kan ha varme der ute. Vanligvis har vi milde vintre her i Bergen, men temperaturen var i en periode nå i januar ganske lav (minus 7-8 grader og JA det er mye her i byen!  :cheeky:) og det har sannsynligvis vært minus 2 til kanskje opp i mot 4 grader inne i boden min enkelte netter, etter det jeg kan skjønne. Har regnet ut at frysepunktet til alkohol er omtrent - 2,5 til 3 for en øl i butikkstyrke eller litt høyere, deretter +/- etter hvor sterk den er. Karbonering og trykk har visst også innvirkning i retning lavere frysepunkt, derfor tviler jeg på at ølene mine har frosset - da hadde vel flaskene knust med rimelig høy grad av sikkerhet? Eller?  :attevar:

Likevel er jeg litt nervøs for at de på en eller annen måte har blitt "skadd" av de lave temperaturene. Er det noen som har erfaringer med dette?  :help:

- Vil en frosset øl med CO2 fortsatt ha CO2'en dersom flasken er inntakt og den blir tint opp igjen?
- Blir smaken (permanent) påvirket av lave temperaturer? Har lest varierende ting på nettet om dette; noen som har egne erfaringer?
- Er det teknisk mulig for en vanlig, full ølflaske å fryse uten at flasken sprekker?

Ellers lurer jeg på om noen har mer eksakte temperaturskalaer for frysepunkt til øl enn det jeg selv har knotet meg til via Wikipedia o.l. Alle "real live"-erfaringer mottas med takk!  :)

Stian Krog skrev:
Jeg har ølkjelleren min i en bod ute i et anneks i hagen, uten strømuttak (bortsett fra taklys), noe som gjør at jeg ikke kan ha varme der ute. Vanligvis har vi milde vintre her i Bergen, men temperaturen var i en periode nå i januar ganske lav (minus 7-8 grader og JA det er mye her i byen!  :cheeky:) og det har sannsynligvis vært minus 2 til kanskje opp i mot 4 grader inne i boden min enkelte netter, etter det jeg kan skjønne. Har regnet ut at frysepunktet til alkohol er omtrent - 2,5 til 3 for en øl i butikkstyrke eller litt høyere, deretter ± etter hvor sterk den er. Karbonering og trykk har visst også innvirkning i retning lavere frysepunkt, derfor tviler jeg på at ølene mine har frosset - da hadde vel flaskene knust med rimelig høy grad av sikkerhet? Eller?  :attevar:

Likevel er jeg litt nervøs for at de på en eller annen måte har blitt "skadd" av de lave temperaturene. Er det noen som har erfaringer med dette?  :help:

- Vil en frosset øl med CO₂ fortsatt ha CO₂'en dersom flasken er inntakt og den blir tint opp igjen?
- Blir smaken (permanent) påvirket av lave temperaturer? Har lest varierende ting på nettet om dette; noen som har egne erfaringer?
- Er det teknisk mulig for en vanlig, full ølflaske å fryse uten at flasken sprekker?

Ellers lurer jeg på om noen har mer eksakte temperaturskalaer for frysepunkt til øl enn det jeg selv har knotet meg til via Wikipedia o.l. Alle "real live"-erfaringer mottas med takk!  :)

Ja på det første.
Ikke negativt på det andre.
Nei på det tredje.

i 19-hundre og den tid var i militæret i indre Troms (nesten hjemme) og selvfølgelig måtte jeg bli innkalt på den kaldeste vinteren i manns minne.  Fordelen var seff at myggplagen ble vesentlig redusert.  Uansett - jeg hadde en gammel Ford Taunus 12M, to flasker whisky og en kasse øl med meg fra perm i Tromsø (enda nærmere hjemme).  Whiskyen bekymret vi oss ikke for, så den ble liggende i hanskerommet.  Ølen - derimot (-46 ºC = garantert flaskespreng) ble pakket inn i 2 lag kapok, og gravd ned i snøen.

En uke senere fikk jeg et tilbud jeg ikke kunne si nei til på whiskyen, og hentet den fra bilen.  Den var imidlertid "båttenfrøssen" - totalt solid og tvers igjennom- og kjøper veldig mistenksom.  Regnet fra da av ikke med å finne mange hele ølflasker i snøfonna, men jaggu var de intakt alle sammen.  Bånnfrosne de og - men hele!  Og de smakte aldeles som de skulle.  RDWHAHB. 

Ok - ikke så mye vitenskap.  Men live? Jessørr!

Se også Palmer sin bok "how to brew" http://www.howtobrew.com/section1/chapter10-6.html

Har prøvd hurtikjøling i fryseren, jeg ble helt fri for øl, alle var sprengt, men jeg hadde ikke ullpledd rundt dem :)

Kapok Oddvar!  Kapok!!  Og så masse snø!!!  Skal fryse langsoooooooooooooomt!!!!

Målte aldri - men jaggu var det noen få minusgrader i den brøyteskavveln. Kaldeste måling i vakta den uka var minus 52, kaldeste vi målte ute i teltet var -46.

Ok - poenget er at øl tåler å fryse til sørpe uten å ta skade.  Glass tåler et visst trykk før det sprenges.  Alt før det er ok for øl - om ikke nødvendigvis for mygg!  

Fossdal skrev:
Men har du lys i taket er det da en smal sak å få laget et strømuttak?

Tja, smal og smal - lyset i taket er seriekoblet med de andre boenhetene i sameiet sine taklys, i sine boder. Så det er bare en ledning fra huset og ut i annekset, som går oppe langs taket. Hvis du i tillegg tar med at jeg er særdeles lite elektrokyndig (og praktisk anlagt generelt; hjemmebrygging er krevende nok!  :roedme:) så er ikke dette noe jeg ser for meg å fikse any time soon...  :nosmile:

Er dette annekset frittstående eller satt mot en yttervegg i huset?

Kjenner noen som vinterlagret blomster i garasjen her i nord-norge. Garasjen var en forlengelse av huset og de satte blomstene inntil husveggen og isolerte rundt. Dette gikk bare bra.

Beant skrev:

Kjenner noen som vinterlagret blomster i garasjen her i nord-Norge. Garasjen var en forlengelse av huset og de satte blomstene inntil husveggen og isolerte rundt. Dette gikk bare bra.

Frittstående anneks. For å gjøre det hele ytterligere komplisert, er det åpent i taket - bodene er kun adskilt med skillevegger som når omtrent 90 % opp i høyden. Ergo må jeg ikke bare orge en strømledning/avlegger inn i boden min, men også isolere...  :jaha:

Men: hvis ølet har klart å overleve minus 2-3 grader (= minus 7-8 utendørs, det blir sjelden kaldere her i byen) så ser det vel ut som jeg klarer meg...  :ilike: Men jeg bør nok vurdere en evakuering ved enda lavere temperaturer enn dette (blir som en liten flytteøkt, så jeg har utsatt det i det lengste).  ;)

Stian Krog skrev:
Beant skrev:

Kjenner noen som vinterlagret blomster i garasjen her i nord-Norge. Garasjen var en forlengelse av huset og de satte blomstene inntil husveggen og isolerte rundt. Dette gikk bare bra.

Frittstående anneks. For å gjøre det hele ytterligere komplisert, er det åpent i taket - bodene er kun adskilt med skillevegger som når omtrent 90 % opp i høyden. Ergo må jeg ikke bare orge en strømledning/avlegger inn i boden min, men også isolere...  :jaha:

Men: hvis ølet har klart å overleve minus 2-3 grader (= minus 7-8 utendørs, det blir sjelden kaldere her i byen) så ser det vel ut som jeg klarer meg...  :ilike: Men jeg bør nok vurdere en evakuering ved enda lavere temperaturer enn dette (blir som en liten flytteøkt, så jeg har utsatt det i det lengste).  ;)

Kasse av isopor, varmeplate med en STC-1000 og en overgang fra lyspære til skjøtekabel så har du en fin lagringsplass.

Svein-H skrev:
Stian Krog skrev:
hvis ølet har klart å overleve minus 2-3 grader (= minus 7-8 utendørs, det blir sjelden kaldere her i byen)

Dersom det blir kaldere: Brygg sterkere øl = problemet løst :)

Hehehe...ja, hadde jeg bare hatt mine egne brygg der inne hadde det ikke vært noe heft!  ;D Men når man er ølnerd, Ratebeer-ticker og i tillegg lagrer øl for en masse andre mennesker (øremerket ølsmakinger, gaver, byttehandler, etc.) innen alle slags sjangre (low alcohol, Berliner Weisse og engelske bitters er utsatte) er det ikke så enkelt... Må vel bare brette opp ermene og flytte flasker tipper hvis det blir for kaldt, tipper jeg...

Oddvar: you speak in techno tongue, me no comprendo.  >:D

Kanskje sameiet har en vaktmester, eller at noen som bor der har litt peiling på strøm?

Du har øl - vaktmester (eler nabo) har peiling = problemet løst :)

Svein-H skrev:
Kanskje sameiet har en vaktmester, eller at noen som bor der har litt peiling på strøm?

Du har øl - vaktmester (eler nabo) har peiling = problemet løst :)

God plan - i teorien. I praksis er vi overbefolket av studenter og akademikere, og ingen av oss er spesielt praktisk anlagte...

Og proff elektriker + øl = nei?  :bank2: Men kanskje det er noen her som har en ide om hvor mye det vil koste med en slik strøm-operasjon?

Stian Krog skrev:
Og proff elektriker + øl = nei?  :bank2:

Jeg kjenner ingen, absolutt ingen proff elektriker som IKKE liker øl. Og du trenger jo ikke tvinge han/hun til å drikke der og da  ;D

Tilbake
Topp