Stian Krog
Norbrygg-medlem
Jeg har ølkjelleren min i en bod ute i et anneks i hagen, uten strømuttak (bortsett fra taklys), noe som gjør at jeg ikke kan ha varme der ute. Vanligvis har vi milde vintre her i Bergen, men temperaturen var i en periode nå i januar ganske lav (minus 7-8 grader og JA det er mye her i byen! :cheeky og det har sannsynligvis vært minus 2 til kanskje opp i mot 4 grader inne i boden min enkelte netter, etter det jeg kan skjønne. Har regnet ut at frysepunktet til alkohol er omtrent - 2,5 til 3 for en øl i butikkstyrke eller litt høyere, deretter +/- etter hvor sterk den er. Karbonering og trykk har visst også innvirkning i retning lavere frysepunkt, derfor tviler jeg på at ølene mine har frosset - da hadde vel flaskene knust med rimelig høy grad av sikkerhet? Eller? :attevar:
Likevel er jeg litt nervøs for at de på en eller annen måte har blitt "skadd" av de lave temperaturene. Er det noen som har erfaringer med dette? :help:
- Vil en frosset øl med CO2 fortsatt ha CO2'en dersom flasken er inntakt og den blir tint opp igjen?
- Blir smaken (permanent) påvirket av lave temperaturer? Har lest varierende ting på nettet om dette; noen som har egne erfaringer?
- Er det teknisk mulig for en vanlig, full ølflaske å fryse uten at flasken sprekker?
Ellers lurer jeg på om noen har mer eksakte temperaturskalaer for frysepunkt til øl enn det jeg selv har knotet meg til via Wikipedia o.l. Alle "real live"-erfaringer mottas med takk!
Likevel er jeg litt nervøs for at de på en eller annen måte har blitt "skadd" av de lave temperaturene. Er det noen som har erfaringer med dette? :help:
- Vil en frosset øl med CO2 fortsatt ha CO2'en dersom flasken er inntakt og den blir tint opp igjen?
- Blir smaken (permanent) påvirket av lave temperaturer? Har lest varierende ting på nettet om dette; noen som har egne erfaringer?
- Er det teknisk mulig for en vanlig, full ølflaske å fryse uten at flasken sprekker?
Ellers lurer jeg på om noen har mer eksakte temperaturskalaer for frysepunkt til øl enn det jeg selv har knotet meg til via Wikipedia o.l. Alle "real live"-erfaringer mottas med takk!