Hei. spørsmål runt å lage en starter

Hei. Har noen nybegynner spørsmål,da jeg skal prøve flytende gjær,samt under gjær! Har bare brukt tørrgjær på bryggene føre.Er det slik at starteren står i 18 grader et døgn,føre en setter den i kjøleskap for bunnfelling? på undergjær må det vel stå på 8 10 grader,da det er tempen for undergjær? at 18 grader går for overgjær bare. Så siste spørsmål:) pitcher vi det rett i værteren slik vi gjør med tørrgjæren som er klar til å settes i? Glad for alle tilbakemeldinger.john

Hei. Takk for svar :) Det var meget bra! Men jeg Trenger nok også, nybegynner forklaring sukk! en starter på overgjær og starter på undergjær? hva er forskjellen ? men var mye bra lesning!Øl er  kjemi :)  leser om starter,men ikke forskjellen på under,over gjær.  er det bare temp forskjell,eller mere jobb.. satt 300 liter øl på tørrgjær,men føer meg like grønn som forste dag atter. har kjeller med stabilt 11 grader hvor det skal gjæres. Har kjøleskap på 2 grader hvor det skal modnes. tror jeg slipper kjøleskap styr og mix ang lagerøl :)

Da har du denne til hjelp, de fleste her bruker Mr.Malty, når de skal finne ut hvor stor gjærstarter de skal lage
og den beregner som du ser, Ale, Hybrid og Lager.
Bruker du denne, er det greit å lage en gjærstarter.
Jeg fikk samme hjelpa som det du spør etter her på forumet, så da er vel min tur kommet til å dele den videre. ;

http://www.mrmalty.com/calc/calc.html

Starter lages på samme måte, enten det er overgjær eller undergjær. Poenget er å dyrke opp mest mulig gjær, og smaken på starteren har ikke noe å si, så romtemperatur på en lagerstarter er ikke noe problem. Men du trenger mye mer gjær for undergjær enn overgjær, dette går det an å stille på i MrMalty for å se hvor mye mer du trenger. Så ja, er nok mer jobb å dyrke opp nok gjær til 300 liter lager enn 300 liter ale. Nysgjerrig på hvordan du vil gå fram for å lage stor nok starter, og hvor mange steg du trenger til et såpass stort volum. Om jeg skulle ha gjort noe sånt ville jeg nok ha vurdere å lage et øl med mindre volum først, og bruke slurryen fra denne videre, siden det må såpass store mengder vørter til for å lage stor nok starter.

Tilbake
Topp