God jul alle sammen! Morgendagens brygging står for tur og jeg lurer på følgende: Kan man erstatte flaked oats(havregryn) med malt havre som ikke er maltet, eller vil man oppleve store forskjeller i smak etc.?
Havregryn gir ingen smak, men en fyldigere munnfølelse - mer og mykere kropp på ølet. Jeg har prøvd med maltet havre og med havregryn - og de to er temmelig like. Havregryna er varmebehandlet hos produsent, annen umaltet havre mener jeg bør koke en 10-minutters tid før de meskes med resten av malten. Men jeg er litt usikker på hvordan fin(?)malt havremel vil oppføre seg i mesken. Ville nok holdt mengden under 10% iallefall, ellers kan skyllingen fort bli en langdryg affære.
Lagde en glutenfri øl med bare havremalt her, ikke noe problem å meske det på speidel i allefall. veldig mye kli på havremalt så tror det var det som berget meg.
Lagde en glutenfri øl med bare havremalt her, ikke noe problem å meske det på speidel i allefall. veldig mye kli på havremalt så tror det var det som berget meg.
Hei,
hvor fikk du tak i glutenfri havremalt? Jeg har lett lenge etter det, men ingen av produsentene jeg har snakket med har havremalt som er dyrket og behandlet adskilt fra hvete/bygg/rug.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.