Hastebrygg- Pale Ale

Vi har gått på en liten bryggesmell/drikkesmell og satt mye mørk øl som skal lagres lenge, mens vi har drukket opp IPAen vår, tenkte da å sette 50 liter velhumlet pale ale før sommern.

Så er det noen som kan hjelpe oss litt med oppskrift, ser endel pale ales trenger kun 7 dagers gjæring, noen som kan forklare hvorfor? Og gjerne hjelpe til å sette opp en sånn. Vi har lyst å bruke Cascade som aroma humle.

Så spørsmålet lyder altså: Hvor mye malt+speialmalt, humleprogram og gjær:)

På forhånd takk!

Jo lavere alkoholprosent, jo fortere gjør gjæren seg ferdig. Velg en kjapp gjær, slik som wlp001/US05. Vær nøye med gjærbehandlingen, sørg for nok oksygen, og bruk gjærnæring. Oppskriften spiller da liten rolle, bare vær forsiktig med de mørkeste typene krystallmalt. Lag f.eks en SMASH APA, med kun palemalt?

Okii. Da har jeg funnet  ut hva SMASH betyr også :) 13 kg pale malt da, Cascaden funker som bitterhumle også? 60 minutt mesking på 65 grader?

joikakaka skrev:
Okii. Da har jeg funnet  ut hva SMASH betyr også :) 13 kg pale malt da, Cascaden funker som bitterhumle også? 60 minutt mesking på 65 grader?

Cascade er fin til bittring. Men, 13kg til 50L høres rikelig ut hvis du har normalt utbytte. Jeg ville gått for en APA med OG på 45-50 og IBU på 40-50. Gjære kanskje 4 dager på 18 grader og guffe opp til 21-22 resten.

Kutta ut den brewersfriend no da... men :

10kg maris otter pale malt
¨
50  liter

50g Citra FWH
100g Citra 15 min
100 g Citra 0 min

100 g citra dryhop.

Meskes på 65 i 60 min

2 pakker safale 05, ga en IBU på 55 og AVB på 4,5

Noe sånt? Skal sjekke opp me.Malty... Eventuelt kjøpe rør og druse rett oppi, blir brygget dagen etter det er kjøpt fra butikken

Har verken kunnskapen eller utsyret til å lage starter, det blir laget gjæringsskap nå i sommer så blir det magnetrører og begynne å lage starter til høsten.

Kjøp 4 flasker vørterøl, varm til 20 grader og ha på en desinfisert beholder/flaske sammen med gjæren. Rist den så ofte du kan i løpet av et par døgn, sett kaldt og dekanter av væsken. Stort enklere blir det ikke ;)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Men du har satt production date til 24 feb, så du har fått en viability på bare 31%. Gjæren de har inne på bryggselv nå fra Whitelabs (iallefall wlp001) har 13 Mai som production date. Hvis du plotter inn det vil nok mengden gjær det er behov for synke litt. For du hadde ikke kjøpt gjær enda?

Aha ;D Nei har ikke kjøpt gjær, drar til trondheim på tirsdag så kjøpes på bakkebrygg da. Må nesten ringe å høre om produksjonsdato...  Er det wlp01 som burde brukes?

joikakaka skrev:
Aha ;D Nei har ikke kjøpt gjær, drar til trondheim på tirsdag så kjøpes på bakkebrygg da. Må nesten ringe å høre om produksjonsdato...   Er det wlp01 som burde brukes?

Det er iallefall en clean, fin gjær til APA, som gjærer ut fort  :biersmile:

Nå står det på mr.Malty at jeg trenger en starter på 3,5 liter. Må jeg kjøpe 3,5 liter vørterøl da og mikse de 2 gjærrørene med dem?

joikakaka skrev:
Nå står det på mr.Malty at jeg trenger en starter på 3,5 liter. Må jeg kjøpe 3,5 liter vørterøl da og mikse de 2 gjærrørene med dem?

Ja eller et glass Moss maltekstrakt fra supern. Det bruker jeg. 1.2dl til 1l vann slik ca. Jeg blir aldri venn med det DME pulveret.

Edit. Bør koke og avkjøle denne blandingen litt. 10min eller så.

--

Går det ann å bruke en 5 liters vanndunk å ha startern nedi? Blir vist den skal ristes ofte er vel det som er best egnet?

Tilbake
Topp