Half&Half

Etter litt rydding i "matskapet" fant eg ein del råvarer eg tenkte eg skulle bruke før dei gjekk ut.. Spesielt gjelder dette eit ferdigsett med Geordie Lager og noen pakker humle som har lagt i zip-look poser i fryseren en tre mnd tid (vil i hvertfall benytte meg av dem før piffen forsvinner)

Tenkte å lage ein enkel hvetepilsner også bruke ferdigkittet som "en ekstra piff" hva mener dere om dette oppsettet? (Prøver å lære meg forholdet vann og korn, værtermengde og humlemengde så skarp kritikk blir satt pris på).

Half&Half pilsner.
Vørtermengde 32,2 liter
Sluttvolum      30 liter.

Malt:
5,1 kg pilsnermalt
3kg hvetemalt.

Meskes med 20,25 liter vann @ 67C i 60 minutter.

Skyller med 20 liter vann, (noe som vil gi vørtermengde på ca 32,2 liter?)

Humle:
40g Mt hood 30 minutter
40g East Kent Golding 30 minutter
20g Mt Hood 15minutter
20g East Kent Golding 15 minutter
20g Mt Hood 0 minutter
20g East Kent Golding 0 minutter

Krydder:
30 g lakrisrot i 5 minutter (tenker 1g/liter siden dette er første forsøk)
1 Boks Geordie Lager Kit. 0 min (Blandet ut med 3 liter VARMT vann på forhånd)

Gjærtype har eg ikkje tenkt så mykje på, men regner med å gå for en "vanlig" lagergjær, kanskje en som tåler litt varmere forhold enn std siden det må gjære på soverommet. Vurderer også å gå ned i vøretermendge for å få plass i eit 30 liters spann, burde eg da kutte på skyllevann eller meskevann? OG kommer vel til å bli stygghøy siden Geordie boksa er beregnet å være nok til 20 liter i seg selv, men med lang gjære og lagringstid regner eg med at det kan være morsomt....

Jeg tror du får en voldsom OG,
Koking fra 32,2 til 30 er litt lite avdamping.
Jeg ville også kokt geordi-settet siden humle tilsettes.
Hvorfor 30 minutter på humlen?
Humleblandingen har jeg heller ikke prøvd, men en annen ting er....
Hvorfor ikke brygge 2 forskjellige øl av dette, isteden for å blande sammen alt til et forsøksøl?
Geordie settet gir et forholdsvis greit øl i seg selv, gå litt ned på vannmengden til det, og malten burde lage et fint øl i seg selv.. :)

Eg planla 30 minutter på humlen siden eg var mere på jakt etter aromaen og ikkje så mykje bitterhet. Har vært innpå tanken å brygge bruke Geordie boksen for seg selv (var jo derfor eg kjøpte den før eg gjekk over til korn), men eg synes at det lagersettet er litt "tynt" for min gane. Men klart om eg halverer vannmengden i forhold til oppskrifta og koker i litt aromahumle burde det jo bli bra..

Tilbake
Topp