Etter litt rydding i "matskapet" fant eg ein del råvarer eg tenkte eg skulle bruke før dei gjekk ut.. Spesielt gjelder dette eit ferdigsett med Geordie Lager og noen pakker humle som har lagt i zip-look poser i fryseren en tre mnd tid (vil i hvertfall benytte meg av dem før piffen forsvinner)
Tenkte å lage ein enkel hvetepilsner også bruke ferdigkittet som "en ekstra piff" hva mener dere om dette oppsettet? (Prøver å lære meg forholdet vann og korn, værtermengde og humlemengde så skarp kritikk blir satt pris på).
Half&Half pilsner.
Vørtermengde 32,2 liter
Sluttvolum 30 liter.
Malt:
5,1 kg pilsnermalt
3kg hvetemalt.
Meskes med 20,25 liter vann @ 67C i 60 minutter.
Skyller med 20 liter vann, (noe som vil gi vørtermengde på ca 32,2 liter?)
Humle:
40g Mt hood 30 minutter
40g East Kent Golding 30 minutter
20g Mt Hood 15minutter
20g East Kent Golding 15 minutter
20g Mt Hood 0 minutter
20g East Kent Golding 0 minutter
Krydder:
30 g lakrisrot i 5 minutter (tenker 1g/liter siden dette er første forsøk)
1 Boks Geordie Lager Kit. 0 min (Blandet ut med 3 liter VARMT vann på forhånd)
Gjærtype har eg ikkje tenkt så mykje på, men regner med å gå for en "vanlig" lagergjær, kanskje en som tåler litt varmere forhold enn std siden det må gjære på soverommet. Vurderer også å gå ned i vøretermendge for å få plass i eit 30 liters spann, burde eg da kutte på skyllevann eller meskevann? OG kommer vel til å bli stygghøy siden Geordie boksa er beregnet å være nok til 20 liter i seg selv, men med lang gjære og lagringstid regner eg med at det kan være morsomt....
Tenkte å lage ein enkel hvetepilsner også bruke ferdigkittet som "en ekstra piff" hva mener dere om dette oppsettet? (Prøver å lære meg forholdet vann og korn, værtermengde og humlemengde så skarp kritikk blir satt pris på).
Half&Half pilsner.
Vørtermengde 32,2 liter
Sluttvolum 30 liter.
Malt:
5,1 kg pilsnermalt
3kg hvetemalt.
Meskes med 20,25 liter vann @ 67C i 60 minutter.
Skyller med 20 liter vann, (noe som vil gi vørtermengde på ca 32,2 liter?)
Humle:
40g Mt hood 30 minutter
40g East Kent Golding 30 minutter
20g Mt Hood 15minutter
20g East Kent Golding 15 minutter
20g Mt Hood 0 minutter
20g East Kent Golding 0 minutter
Krydder:
30 g lakrisrot i 5 minutter (tenker 1g/liter siden dette er første forsøk)
1 Boks Geordie Lager Kit. 0 min (Blandet ut med 3 liter VARMT vann på forhånd)
Gjærtype har eg ikkje tenkt så mykje på, men regner med å gå for en "vanlig" lagergjær, kanskje en som tåler litt varmere forhold enn std siden det må gjære på soverommet. Vurderer også å gå ned i vøretermendge for å få plass i eit 30 liters spann, burde eg da kutte på skyllevann eller meskevann? OG kommer vel til å bli stygghøy siden Geordie boksa er beregnet å være nok til 20 liter i seg selv, men med lang gjære og lagringstid regner eg med at det kan være morsomt....