Glemte gjærnæring

Gikk litt fort under brygginga i går, og jeg glemte både gjærnæring og klarningsmiddel på slutten av koketida. Vørteren er til en Imperial IPA og har OG 1076. Har brukt rikelig med gjær (2 stk  whitelabs rør WPL001 i 1,4 l starter ). Klarning kan jeg fkse med å tilsette Isingglass etter noen dager, men hva med gjærnæringen?

Kan jeg bare la være å gjøre noe mer siden jeg har brukt rikelig med gjær, eller bør jeg f.eks koke opp noen dl spraymal med en ts gjærnæring og tilsette?

Har du brygget all grain? I så fall trenger du ikke å tilsette gjærnæring.. Selv om litt sink ikke skader..

Når jeg velger å legge til næring i BeerSmith2 så velger den som standard at man skal tilsette næringen etter primærgjæringen.
Endrer dette til 10 min kok på min oppskrifter. Trodde gjæren trengte næringen mest i starten?
Men da kan vel  du bare løse den opp i litt varmtvann og tilsette nå?

Nå gikk jo alt på skinner i dag helt til jeg nå ser at jeg glemte å ha i gjærnæringa.  :bank2:
Vørtern er kjølt ned allerede så venter egentlig bare på at det meste av traubet skal legge seg på bunn før jeg tapper det over i gjæringsspannet.
Så denne skulle da bare ha ett min kok iflg beskrivelsen, så kan jeg bare koke opp bittelitt vann som jeg tilsetter denne i og har i sammen med vørteren i spannet? Eller rett å slett bare ha oppi uten å koke opp noe?

Det er vanligvis ikke tvingende nødvendig å bruke gjærnæring, men om du må bør du nok koke den først for å være sikker på at den ikke drar med seg noen fæle ting.

var egentlig det jeg og har kommet frem til. Jeg gir bæng tror jeg. Ikke som at jeg har full kontroll på den gjæringa enda uansett :p

Tappa meg noe godt i glasset og lar det stå til.

jeg glemte å ha i gjærnæring under kok, er det for seint når vørteren er avkjølt?

jeg har ikke pitchet gjæren enda. Kan jeg koke opp litt vann med gjærnæring, kjøle det ned, og ha det i når jeg pitcher gjæren?

til "vanlige" brygg ville jeg ikke brydd meg, men denne gangen er OG 1.109 ;) Et spørsmål til ang. dette: Har det noe for seg å riste dette i to omganger for å forsikre at gjæren får nok oksygen? F. eks. riste i det jeg pitcher, og deretter etter 6-8 timer lufte karet og riste på nytt? Jeg har ikke oksygenflaske...

Har bare brukt gjærnæring noen få ganger selv, men vil ikke tro det skader å koke den de 15 minuttene for seg selv, og tilsette vørteren før du pitcher gjær.

Om du starter med det, kostnaden blir jo ikke rar, får du kanskje svar fra noen som vet bedre innen du eventuelt pitcher.

Trenger nok ikke kjøle den så vanvittig ned heller, for du har vel rundt 25 liter som kjøler den hurtig ned når du hiver den oppi gjæringskaret gitt at du ikke pitcher før etterpå ;)

Odd Kristian Wathne skrev:
Har bare brukt gjærnæring noen få ganger selv, men vil ikke tro det skader å koke den de 15 minuttene for seg selv, og tilsette vørteren før du pitcher gjær.

Om du starter med det, kostnaden blir jo ikke rar, får du kanskje svar fra noen som vet bedre innen du eventuelt pitcher.

Trenger nok ikke kjøle den så vanvittig ned heller, for du har vel rundt 25 liter som kjøler den hurtig ned når du hiver den oppi gjæringskaret gitt at du ikke pitcher før etterpå ;)

Enig men er det ikke oppgitt 10 min. kok på gjærnæring hva det nå måtte bety, bruker uansett selv 15. mi. det passer med å sette inn kjøleren :)

jeg tok nå litt vann, helte oppi gjærnæringen og kokte opp. Veldig overrasket over lukten! Dette lukter som salmiakk  :eek:ppkast:

Dette er en gjærnæring som egentlig er laget for vin, og det står ingen ting på pakka om at den skal kokes... Dette fikk jeg ikke spesielt lyst til å ha i ølen!!

Lurer på om det er bedre å ha den rett i karet, det virker ikke som at denne satt spesielt pris på å bli kokt!

Også mulig dette var en slags kjemisk reaksjon med gryta? Jeg brukte en keramisk gryte, burde kanskje brukt stål...

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Jeg spurte her på forumet for lenge siden om vin næring og fikk det veldi klart at det mangler stoffer som øle liker (sink ?)og det har ingen hensikt å bruke det.

åja? jeg gikk ut ifra at disse gjærstammene var tett nok beslektet til at samme produkt burde dekke behovene til begge.

Da får kjøper jeg nytt i morgen :)

Tilbake
Topp