Glemt å handle Crystal Malt

Planlegger å brygge i morgen, men så ser jeg at jeg ikke har fått bestilt de 127 gr med crystal malt (120L) som jeg hadde i oppskriften. Dette er en EPA. I tillegg er det pale malt og hvetemalt. Spørsmålet er om jeg kan erstatte crystal malten med pale malt? Eller må jeg utsette hele bryggingen?

Hvis du poster oppskrift så kan man jo muligens se hvor stor innvirkning det vil ha på brygget. Pale vil ikke erstatte caramel/crystal. Hvis du forteller hvor du holder til i verden skal du heller ikke se bort ifra at noen vil hjelpe deg :)

Øl vil det bli, uansett. Mengden er jo heller ikke så voldsomt stor.

3,8 kg Pale malt (5 ebc)
0,42 kg hvetemalt (3,9 ebc)
0,127kg Crystal malt
Humle + 200 gram lys maltekstrakt.
Batch volum 23 ltr.

Bor i Skien

Hvis du brennern litt i bunn av kokekjelen :) slik jeg gjorde da jeg skulle brygge en Singel Malt IPA som endte opp med å smake som en "vanlig" IPA

Da har jeg vært hos Jan Ivar og hentet malt - på en fredags kveld. Han malte opp og sendte med smaksprøver av eget brygg. Utrolig bra. Da blir det brygging i morgen - etter oppskriften.

Thomas ML skrev:
Planlegger å brygge i morgen, men så ser jeg at jeg ikke har fått bestilt de 127 gr med crystal malt (120L) som jeg hadde i oppskriften. Dette er en EPA. I tillegg er det pale malt og hvetemalt. Spørsmålet er om jeg kan erstatte crystal malten med pale malt? Eller må jeg utsette hele bryggingen?

Om du legger til info om hvor du holder til i profilen kan du risikere at "naboen" har litt ekstra malt liggende.

Tilbake
Topp