Gjennomføring med termometer

Det er meningen at proben skal stikke inn i kjelen dersom det er der du ønsker å måle temperaturen. Dersom du skal ha den i en kokekjele så må du passe på at den ikke kommer i konflikt med en eventuell dyppkjøler eller annet utstyr, ut over det kan den være nokså lang. I en meskekjele vil en lang probe (6") kunne være i veien når du rører i malten, jeg har forøvrig en kort probe (2-2.5") i min meskekjele. Den er lite i veien men er ikke særlig nøyaktig når det er en stund siden jeg har rørt i mesken. Dette skjer fordi den leder temperaturen utenfor kjelen og inn til proben. En kort probe sitter også nærmere veggen i kjelen. Nært veggen vil temperaturen være lavere en midt i mesken.

Dersom du skal bruke den i en kokekjele og ikke til mesking eller HLT, så vil ikke en kort probe ha så mye å si fordi væsken i kjelen sirkulerer ganske mye under oppvarming og kok. Under kjøling trenger man noe som flytter væsken rundt (Whirlpool) for at et slikt termometer skal vise riktig temp. Whirlpool gir også mange andre og viktigere fordeler. :skitbra:

Men det beste er vel å ha sensorer/termometere i rørene ved utgangen av kjelen og så pumpe innholdet rundt. Da får du ganske bra måling. :)

Martin E skrev:
Men det beste er vel å ha sensorer/termometere i rørene ved utgangen av kjelen og så pumpe innholdet rundt. Da får du ganske bra måling. :)

+1

Igrunn så er det av begrensa interesse å måle temperaturen i kokande vørter. Under kjøling er det derimot interessant. Då kan ein likegodt gjere som Martin seier.

protto skrev:
Martin E skrev:

+1

Igrunn så er det av begrensa interesse å måle temperaturen i kokande vørter. Under kjøling er det derimot interessant. Då kan ein likegodt gjere som Martin seier.

-1 ;D Jeg er ikke helt enig ::)
Jeg har til nå ikke hatt termometer på kokekjelen. Hver bryggedag så har jeg savnet akkurat det :jaha:. Jeg varmer opp vann til meskekjelen og til HLT i den, da er det nyttig å få vite når vannet nærmer seg riktig temperatur ved å kaste et kjapt blikk på et utvendig termometer. Viktigst for meg er det å vite når vørteren nærmer seg kokepunktet. Med rimelig full kjele er det lett å koke over dersom man ikke er årvåken :attevar:. Når jeg nå får meg termometer akkurat her, er det jo fint at det også gjør nytten under kjøling.

Det er mange årsaker til at jeg har bygget bryggeriet slik jeg har. En av dem er plass :noway: rettere sagt: Mangel på plass :yes:. Jeg brygger ute på balkongen slik at på enkelte vinterdager her i Oslo blir det faktisk så svalt ute at selv en nordlending kan sette pris på å ta seg en tur inn i stua, og samtidig ha et øye på temperaturene.
Inline termometer er fint det og jeg har et i posten, jeg har det bare enda finere ved å slippe å kontinuerlig sirkulere væske for å overvåke forskjellige temperaturer. Disse er nøyaktig nok når jeg trenger dem som mest. Når enkelte av disse ikke er heeelt nøyaktige i ALLE  forskjellige faser av bryggingen så gjør ikke det noe. Man må bare vite når de ikke er helt til å stole på. :skitbra:

Når alt dette er lettet fra mitt hjerte kan jeg jo også tilføye at jeg setter pris på alle som har bygget supertekniske bryggerier og delt sin kompetanse med oss andre :amen: Jeg har hatt mye bruk for den  Det er bare ikke slik at det som er best, virkelig er best for alle.

Peace, out!

Tollefsen skrev:
Med rimelig full kjele er det lett å koke over dersom man ikke er årvåken :attevar:

+1 og amen til det iallefall. Og sjølvsagt er eg einig i at det kan vere veldig praktisk til å overvåke innmeskingsvatnet med.

Har laget en in-line løsning til meskekjelen vår. En 10 cm PT100-probe borret gjennom et R15-lokk fra CO og inn i t-rør med muffer for å få riktig distanse, inspirert av mange løsninger her på forumet.

Vedlegg

• inline termometer.jpg
    inline termometer.jpg
    38,5 KB · Sett: 511
Tollefsen skrev:
Dersom du skal bruke den i en kokekjele og ikke til mesking eller HLT, så vil ikke en kort probe ha så mye å si fordi væsken i kjelen sirkulerer ganske mye under oppvarming og kok. Under kjøling trenger man noe som flytter væsken rundt (Whirlpool) for at et slikt termometer skal vise riktig temp. Whirlpool gir også mange andre og viktigere fordeler. :skitbra:

Hvor unøyaktig vil et slikt termometer være under kjøling uten whirlpool?

NicolaiGj skrev:
Har laget en in-line løsning til meskekjelen vår. En 10 cm PT100-probe borret gjennom et R15-lokk fra CO og inn i t-rør med muffer for å få riktig distanse, inspirert av mange løsninger her på forumet.

Hvilket apparat må man ha for å lese av pt-100?

For å bare lese av duger denne helt supert. Har satt inn to i en koblingsboks. Store og lettleste display.
http://www.ebay.com/itm/Digital-DC-Temperature-Meter-for-RTD-PT100-Temperature-Sensors-12VDC-C-/251432520388?pt=LH_DefaultDomain_2&hash=item3a8a8bcac4

Hei

Her er bilde av mine to Pt100 som ligger i to inline t´er som triclampes til uttak og inntak på meskekjelen. Veldig kjekt å ha de som løse moduler slik at jeg f.eks. kan koble den ene inn i systemet etter platekjøleren min.

Vedlegg

• TempMeskpt100.jpg
    TempMeskpt100.jpg
    1,4 MB · Sett: 258
Marius K. skrev:
Tollefsen skrev:

Flere grader feil. Ikke noe å basere seg på med take på pitchingtemperatur. Har du dyppkjøler så kan du røre manuelt med den eller en desinfisert sleiv for å lage litt wp under kjøling. Da oppnår du riktigere temperaturavlesing og raskere nedkjøling.

Med wp vil avviket mellom mitt innebygde termometer og kontrolltermometer være mindre en en grad. For meg er det akseptabelt fordi jeg kjøler ned til et par grader under gjæringstemp.

Under oppkok vil det være ganske nøyaktig på grunn av konveksjonen i kjelen og gir meg anledning til å følge med på når tid det begynner å koke uten at jeg må stå ute å passe på (greier å lese av gjennom vinduet).

Tollefsen skrev:
Marius K. skrev:
Tollefsen skrev:

Flere grader feil. Ikke noe å basere seg på med take på pitchingtemperatur. Har du dyppkjøler så kan du røre manuelt med den eller en desinfisert sleiv for å lage litt wp under kjøling. Da oppnår du riktigere temperaturavlesing og raskere nedkjøling.

Med wp vil avviket mellom mitt innebygde termometer og kontrolltermometer være mindre en en grad. For meg er det akseptabelt fordi jeg kjøler ned til et par grader under gjæringstemp.

Under oppkok vil det være ganske nøyaktig på grunn av konveksjonen i kjelen og gir meg anledning til å følge med på når tid det begynner å koke uten at jeg må stå ute å passe på (greier å lese av gjennom vinduet).

Planen min blir da å røre litt med kjøleren underveis, og da spesielt når det nærmer seg ønsket temperatur for tilsetting av gjær for å få en så korrekt avlesing som mulig. Men hvordan er dette i forhold til risiko for infeksjon? Man må jo da mye av med lokket osv. i en "kritisk" fase for ølet.

Marius K. skrev:
Tollefsen skrev:
Marius K. skrev:
Tollefsen skrev:

Planen min blir da å røre litt med kjøleren underveis, og da spesielt når det nærmer seg ønsket temperatur for tilsetting av gjær for å få en så korrekt avlesing som mulig. Men hvordan er dette i forhold til risiko for infeksjon? Man må jo da mye av med lokket osv. i en "kritisk" fase for ølet.

Jeg likte aldri at lokket ikke gikk helt på under kjøling. Jeg opplevde ikke noe problem med det,  men kjøpte raskt pumpe og motstrømskjøler for å slippe å tenke på det. Jeg brygger ute og det er alltids litt trekk som kan dra med seg kontaminerte støvpartikler eller villgjær. Dersom man brygger inne og tørker litt støv før koking så tror jeg egentlig ikke at det er så stor fare. Sikkert greit å ikke fylle rommet med maltstøv under innmesk, der bor det masse snusk har jeg hørt.

Tilbake
Topp