Gjennbruk

Hei. Jeg er har nettopp flasket en Tysk lager (mitt første hjemmebrygg), og har igjen nesten 1 liter med gjærslurry (gjæren er av typen: Wyeast 2042 Danish Lager). Hvordan igjenbruke jeg denne, er det bare å dytte den på en ren flaske og sette den i kjøleskapet? Siden det er under-gjær, kan jeg ikke bruke den slurryen til en annen type en øl som bruker under-gjær?

MvH
Erik M

Det er en grei måte å gjenbruke gjæren.

Ettersom det er en lagergjær (unergjær), så forblir den en lagergjær. Du kan gjenbruke den på øl der du vill brukt Danish Lager, så sant det ikke er noe i ølen (mye humlerester, farge fra malt) som kan sette preg på neste øl.

Vil ein klare å vaske bort humlerestar etter tørrhumling når ein vaskar gjæren på denne måten?

Kor lenge kan gjæren lagrast i kjøleskap?

TerjeR skrev:
Vil ein klare å vaske bort humlerestar etter tørrhumling når ein vaskar gjæren på denne måten?

Ja, det vil jeg tro, i hvert fall nok.

TerjeR skrev:
Kor lenge kan gjæren lagrast i kjøleskap?

Jeg har gjenbrukt gjær som har vært i kjøleskapet i 4-5 uker, men da har jeg jo laget starter og jazza den opp igjen.

Takker for videoen, den gjorde ting mye lettere. Har den på siste stadiet nå, sjekke den ut i morgen om det er en del bunnfall (gjær). Bare et sidespørsmål. Renhet er jo viktig, men jeg ser det er referert til starsan ol. men jeg har brukt noe som heter Vendor (av CBR). Det er et pulver som en blander 1/2 til 1 teskje i 5 liter varmt vann. Kjøpt å en vin/øl butikk her jeg bor. Noe kjennskap til det? Eller bør jeg bruke det som alle her på Norbrygg bruker?

Jeg kjenner ikke til Vendor, dessverre. Jeg bruker kun StarSan. Det er meget enkelt i bruk; du slipper å skylle ved bruk. Jeg bruker det til desinfisering av alt jeg bruker innen brygging.

Slo den opp på google, ser ut som om den er ok å bruke. Ingen giftige stoffer i den, så den bør fungere greit. samt de solgte den på en butikk som driver med vin og øl. Renskte slurryen min også, men tok et ekstra omgang med rent vann etter at jeg hadde latt den skille seg over natten, så nå er den ren og pen :D

Tilbake
Topp