Gjenbruk av humle

29 liter vørter, går det bra da?
Det gikk bra med NEIPA'n, faktisk. Monterte blow off, men trengte den ikke. Bruker ei blanding av Verdant og New England, og den har mista skumbyggingspoensialet, ser det ut som om. Kanskje New England har tatt over? Men jeg følger nøye med, og om det begynner å boble, så går det fint med blow off.

Jeg har gjerne ligget på 26-27 liter, og ser på blow off som en del av gamet når jeg bruker gjær som bygger skum. Det er jo en måte å høste gjær på, faktisk - og så kan jeg jo reinvestere denne gjæren - oppfrisket - mot slutten om det det trengs.

Brygger en APA med gjenbruk av gjær og humle fra en NEIPA. (Stikker den om, da den har fått et anfall av galopperende humlekryp.) Spent på hvordan det vil fungere. Bruker minimalt med humle nå; 6 gr. Mosaic som bitterhumle og 15 gr Mosaic og 15 gr Centennial @5 (+ 10 min stopp i nedkjølinga ved 80 grader.)

Her er 2 liter humle- og gjærguffe; det som blei igjen etter omstikkinga. (Neipa'en klukker friskt videre i nytt kar, befridd for grønnsaker, men velutstyrt med glucosidase fra humla. Den tok forhåpentligvis med seg seg det meste av den:).) Jeg fylte 27 liter vørter (1.048) oppå dette, og nå venter jeg spent på å se hva som skjer. Satt til gjæring på 17 grader.

Vis vedlegget 57940
Tappa opp denne i dag. Har gått fra 1.046 til 1.008, og har sikkert fått litt drahjelp fra humleenzymene. Lukter veldig godt, og har veldig rund bitterhet - og et merkbart humlebitt, nnoe jeg egentlig hadde venta. Den har jo stått lenge på humla. Men jeg synes det tegner bra. Humelbittet går jo over.

Fortsetter fra forrige innlegg.

Brygg på ca. 25 liter, burikkstyrke. 95% pale malt, 5% cara 35. 5 gr Citra FWH, 30 gr Citra @ 5, med 10 min kjølestopp på 75 grader. Og så hiver vi dette oppå ei kake med Verdant/New England og 100 gr Strata og 100 gr El Dorado fra forrige brygg. Ei ts klorid og ei ts sulfat - balansert, altså. Meske på 67, single infusion. Koke i 45 minutter.

Skal vel bli bra, om det Stan Hieronymus refererer, stemmer?
Da er dette tappa opp, så her kommer en foreløpig rapport:

Det gjæra raskt og greit, og brukte ikke veldig lang tid på å komme seg ned på FG. Det tok bare ei ukes tid, så humlekrypeffekten gjorde seg ikke gjeldende - på annen måte enn at jeg fikk ei utgjæring på 82%. Enzymene fra humla må altså ha vært der og gjort jobben sin, men siden de var der fra starten av gjæringa, blei det ikke noen langtrukken gjæringsprosess. Det var vel det jeg regna med ville skje.

Det ser ikke ut som om overpitchinga, som må ha vært ganske kraftig, har vært noe problem. Jeg kunne ikke kjenne noen usmaker - eller mangel på smak. Men det er litt tidlig å konkludere; jeg får vel vente til karboneringa er ferdig.

Ølet er lite bittert, så det virker ikke som om all humla fra forrige brygg har bidratt med så mye der. Men bitterheta virker å være veldig behagelig. Det er riktignok litt merkbart "humelbitt", men det var vel å vente, og den gir seg jo gjerne. Aromaoljer må jeg ha fått med en god del av; ølet lukter i alle fall nydelig. Og det er veldig interessant.

Så langt ser dette bra ut. I utgangspunktet var jeg skeptisk til tanken om å gjenbruke humla på denne måten, men det ser faktisk ut som om det kan være en veldig brukbar ide.

Sist redigert:
Allerede godt karbonert - og dette er en fulltreffer; dvs. den svarer helt til forventningene. Rund bitterhet, aromatisk (ikke like kraftig som NEIPAen som var utgangspunktet, men aromatisk nok), gir god plass til maltsmaken. Spesielt på en god måte, har ikke smakt noe liknende. Et veldig behagelig øl.

Allerede godt karbonert - og dette er en fulltreffer; dvs. den svarer helt til forventningene. Rund bitterhet, aromatisk (ikke like kraftig som NEIPAen som var utgangspunktet, men aromatisk nok), gir god plass til maltsmaken. Spesielt på en god måte, har ikke smakt noe liknende. Et veldig behagelig øl.
Er som om du beskriver apa’en jeg brygget på samme viset på restene av en ipa (for ca 1 1/2 år siden). Hmmm … tror jeg må forsøke på det der igjen ….

Sist redigert:
Er som om du beskriver apa’en jeg brygget på samme viset på restene av en ipa (for ca 1 1/2 år siden). Hmmm … tror jeg må forsøke på det der igjen ….
Dette skal jeg nok gjenta hver gang jeg brygger NEIPA. Bare synd jeg ikke brygger mer NEIPA, for dette kunne fort bli et favorittøl:).

Ny rapport om gjenbruks-apa'en:

Denne blir bare bedre og bedre, synes jeg. Det grønne fra humla som lå lenge i, ser ut til å forta seg. Nå er det en rund og hyggelig bitterhet, beherska, men tydelig humlesmak - og så slipper maltet veldig fint gjennom. Akkurat det siste er noe jeg setter pris på.

Må reklamere litt for en ny øltype - APA-2. Vel, ikke helt ny, jeg har brygga den før, og den hører hjemme under "Gjenbruk av humle". Det er altså en enkel APA som helles oppå kaka fra en IPA/NEIPA, der det ligger masse nydelig humle. Og that's it. Og det blir godt. 5% ABV, ikke fryktelig mange IBUer (20-25?). Og så er det dessuten et veldig billig øl:).

Denne er fremdeles fersk - ikke ferdig karbonert - men faktisk veldig drikkbar allerede. Hyggelig aroma, rund og god smak. Jeg drikker mye heller denne enn alle "session-IPAer" som kan kjøpes på butikken. Også de fra velrennomerte produsenter.
APA-2.jpg

Sist redigert:
Dette har blitt en rutine i bryggeriet mitt. Hver gang jeg brygger en NEIPA, følger jeg opp med å gjenbruke kaka med all humla. Og det blir helt nydelig.

Det er flere gevinster ved dette. Nå stikker jeg om NEIPA'n to-tre dager etter tørrhumling, og da kan den bare få stå og gjøre seg ferdig med humlekrypinga uten at grønska ligger der og bidrar med sånt som ikke er så sjarmerende i NEIPA'n. (NEIPA'n er forøvrig en "BIPA", dvs. at jeg brygger den med belgisk gjær (Westmalle). Og den er ikke veldig sterk, kanskje opp mot 6%.)

Jobben med omstikkinga må jeg uansett gjøre når jeg skal flaske, og når jeg allerede har gjort det, blir det mindre styr på flaskedagen.

Antakelig kunne jeg bare satt nytt øl i gjæringskaret til NEIPA'n, og på den måten spart enda mer arbeid, men foreløpig har jeg spandert reint gjæringskar. (Westmallegjæren lager gjerne en del søl, så det er ikke så fristende å bruke det karet videre.)

Du må jo spandere noe ny humle, som tilsettes på den varme sida, men det blir allikevel et vesentlig billigere øl. I og med at det ikke blir brukt store mengder ny humle, blir det mindre svinn, også. (Humla absoberer jo mye væske.) Slik så humleskjemaet ut for det siste brygget, til 33 liter før tapping:

5 gr Citra @ FWH
40 gr Citra @ 5
40 gr HCA 035 @ wp 15/80

Det blei faktisk 30 liter til gjæring.

Som sagt tidligere i tråden, og i artikkelen til Hieronymus, så er effekten en særegen behagelig bitterhet. Det har sikkert en forklaring. Geraniol og linalool er det nok ikke så mye igjen av i den gamle humla, trur jeg, men du får nok en myrcene-effekt. Jeg skal ikke teoretisere så mye rundt det, for jeg veit jo ikke hva som egentlig foregår:). Men det blir godt - og denne gangen fikk jeg virkelig kraftig aroma, også.

Dette er noe jeg virkelig vil anbefale folk å prøve. Det ølet som kommer ut av det er på ingen måte noe sekunda produkt.

Sist redigert:
Ikke i dag, men til helgen... Jeg har en Lucky Jack inspirert øl som skal flaskes til helgen. Jeg vil ha noe mer i den gata og tenkte å brygge noe humlesusaktig og gjære det rett på gjærkaka som ligger og sover søtt etter å ha tygget seg gjennom lucky jacken. Men, den er jo tørrhumlet (ca 1g/l Citra), neste runde skal også tørrhumles (vel så mye, fortsatt med Citra) men da vil jo hele gjæringen skje med restene av den første tørrhumlingen i systemet... Kanskje ikke noen god ide med slikt gjenbruk? Om det gir mer tørrhumlesmak er det helt OK, om det gir noen usmaker må jeg se på andre løsninger...

Ikke i dag, men til helgen... Jeg har en Lucky Jack inspirert øl som skal flaskes til helgen. Jeg vil ha noe mer i den gata og tenkte å brygge noe humlesusaktig og gjære det rett på gjærkaka som ligger og sover søtt etter å ha tygget seg gjennom lucky jacken. Men, den er jo tørrhumlet (ca 1g/l Citra), neste runde skal også tørrhumles (vel så mye, fortsatt med Citra) men da vil jo hele gjæringen skje med restene av den første tørrhumlingen i systemet... Kanskje ikke noen god ide med slikt gjenbruk? Om det gir mer tørrhumlesmak er det helt OK, om det gir noen usmaker må jeg se på andre løsninger...
Det går helt fint, det der. Jeg brygga i sin tid noen APA-brygg med gjenbrukt gjær fra IPA/NEIPA. Da tørrhumla jeg ikke. Det blei godt øl, med en noe svakere og litt avdempa rund humlearoma og -smak. Men den gamle humla ga helt klart et utbytte.

Som eksperimentene til Tom Shellhammer viste, når du ganske fort et metningspunkt når det gjelder aromaoljer i øl, og i den humla som ligger igjen sammen med gjæren, er det derfor fremdeles masse godsaker. (Ser for meg at forholdet mellom de ulike oljene vil være forandra. Myrcene vil nok få veldig lite av, f.eks..)

Humla skader ikke gjæren, så det er bare å kjøre på:).

Det går helt fint, det der. Jeg brygga i sin tid noen APA-brygg med gjenbrukt gjær fra IPA/NEIPA. Da tørrhumla jeg ikke. Det blei godt øl, med en noe svakere og litt avdempa rund humlearoma og -smak. Men den gamle humla ga helt klart et utbytte.

Som eksperimentene til Tom Shellhammer viste, når du ganske fort et metningspunkt når det gjelder aromaoljer i øl, og i den humla som ligger igjen sammen med gjæren, er det derfor fremdeles masse godsaker. (Ser for meg at forholdet mellom de ulike oljene vil være forandra. Myrcene vil nok få veldig lite av, f.eks..)

Humla skader ikke gjæren, så det er bare å kjøre på:).
Det var interessant. Jeg har hørt mye på Brew Strong i det siste, og gutta der hevder hardnakket at grønnsakene burde fjernes relativt raskt for å unngå at det trekkes ut usmaker. Jeg har har gjenbrukt gjær med humlerester i flere ganger selv, uten å merke usmaker :D

Det var interessant. Jeg har hørt mye på Brew Strong i det siste, og gutta der hevder hardnakket at grønnsakene burde fjernes relativt raskt for å unngå at det trekkes ut usmaker. Jeg har har gjenbrukt gjær med humlerester i flere ganger selv, uten å merke usmaker :D
Supert, da vet jeg hva jeg skal gjøre til helgen!
Her er artikkelen som fikk meg til å teste å gjenbruke humla: https://beerandbrewing.com/elements-of-beer-recycling-hops-in-the-brewhouse/

Effekten blir jo noe redusert av at du ikke kan gjenbruke hele kaka uten å begå grov overpitching. Så om du skal ha full humleeffekt må du sjølsagt supplere med noe frisk humle. Vær obs på at hop creep fra den gamle humla følger med på lasset, så om man satser på gjenbrukt humle + mye ny humle, kan effekten bli sterk. (Har ikke erfaring med det, men det er en teoretisk mulighet.)

Sist redigert:
Vurderer sterkt å forsøke dette. Skal brygge en NEIPA med altfor mye Waimea, Rakau og Nectaron i diphop og tørrhumle.

Ser jeg har igjen 100g Waimea den kan passe bra på varmside med en vørter som tappes over humle- og gjærkaka fra NEIPA-en?

4 kg Pils
1 kg hvete
OG 1.046

5g Waimea 30min
45g Waimea 2 min
50g Waimea WP 76c/ 15 min

Fint og friskt sommerøl?

Vurderer sterkt å forsøke dette. Skal brygge en NEIPA med altfor mye Waimea, Rakau og Nectaron i diphop og tørrhumle.

Ser jeg har igjen 100g Waimea den kan passe bra på varmside med en vørter som tappes over humle- og gjærkaka fra NEIPA-en?

4 kg Pils
1 kg hvete
OG 1.046

5g Waimea 30min
45g Waimea 2 min
50g Waimea WP 76c/ 15 min

Fint og friskt sommerøl?
Min rutine for tørrhumle er å stikke om til nytt kar, da sitter man med en renere gjærkake man kan bruke, og humlegrøten etter tørrhumling har ikke så mye gjær i seg annet at den fint kan brukes som bitterhumle på neste batch. Resterende gjær i grøten blir å fungere som næring, og det meste av alfasyren blir med videre, den løses ikke opp av tørrhumling

Tilbake
Topp